Page 55 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 55

3.     Darüşşafaka Eğitim Kurumları Mezunlarının Durumu:
        Müslüman olmayan unsurların Osmanlı'dan ayrılmayı seçtikleri dönem sonrasında Türkçü anlayış gereği
        Darüşşafaka mezunları önemli görevlere getirilmişlerdir. Darüşşafaka'nın özellikle iletişim alanındaki söz
        konusu işlevi oldukça önemli görülmüştür. 1881-1927 yılları arasında Darüşşafaka'dan mezun olanların
        %86’sının devlet kadrolarında, %14'ünün ise özel sektörde istihdam edildiği bilgisine ulaşılmaktadır.
        Osmanlı döneminde Darüşşafaka'ya alınan öğrencilerin %40 oranındaki önemli bölümünün Anadolu ve
        uzak Osmanlı eyaletlerinden seçildiği göz önünde tutulursa Darüşşafakalıların kendi ortamlarından ve
        ailelerinden kopmaları nedeniyle okula dair aidiyet duygularının güçlü olması doğaldır (Soydan, 2013).
        Darüşşafaka  ruhunu  kazanmış  olan  Darüşşafaka  mezunlarının  kendilerine  bir  dönemde  sunulmuş  olan
        eğitim olanağını, çok daha gelişmiş düzeyiyle benzer konumdaki öğrencilere sunma çabasının da Darüş-
        şafaka'nın başarısına katkı sağladığı aşikardır.

               Netice olarak, gerek geçmişte gerekse günümüzde eğitim-öğretim faaliyetlerinin eksiksiz sürdürüle-
        bilmesi adına ihtiyaç sahibi başarılı öğrencilere çeşitli burs imkânları sağlanmış ve hâlihazırda sağlanmaya
        devam edilmektedir. Bu konuda Darüşşafaka Eğitim Kurumlarının yeri ve başarısı oldukça önemlidir. Bu
        sayede eğitimde fırsat eşitliği ifadesi anlam kazanmakta ve birtakım eksiklikler tam anlamıyla giderilemese
        de yapılan araştırmalar ve çalışmalar sayesinde her geçen gün ciddi mesafeler kat edilmektedir. Burada
        öğretmenlerimizin Darüşşafaka Eğitim Kurumlarının farkında olması, öğrencilerini tanıması, ilgili öğren-
        cileri bu kurumlara yönlendirmesi, Darüşşafaka’nın amacına ulaşmasında önem arz etmektedir. Tüm bu
        çalışmalar sayesinde geleceğe güvenle bakan, özgüveni yüksek, üst düzey düşünme becerileri gelişmiş
        bireylerin varlığı ülkemiz adına umut oluşturmaktadır.

        KAYNAKÇA:
        Aynur Soydan, “Darüşşafaka Tarihinden Kesitler”, Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 2013, S. 3, s. 255.
        Bilal Yurtoğlu, “Darüşşafaka Dergisinin Bilim, Düşünce ve Eğitim Hayatımıza Katkıları”, Osmanlı Bilimi
        Araştırmaları, 2016, S. XVII/2, s.17.
        Haluk Yavuzer, Filiz Meşeci, İlkay Demir ve Çare Sertelin, “Günümüz Üniversite Gençliğinin Sorunları”,
        Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, S. 1, s.80.
        Songül Keçeci Kurt, Bir Eğitim Öncüsü: Darüşşafaka, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2016, s.2,16.
        Süleyman Sarıbaş, Gonca Babadağ, “Temel Eğitimin Temel Sorunları”, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğre-
        tim Dergisi, 2015, C. 3(1), s.19.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60