Page 53 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 53
Bireylerin kendilerini daha rahat ifade edebilmesin- Levine, Wight, Dennis ve Newcomb’un 1997’de
de resim, müzik ve diğer sanat dalları çok eski za- müziğin beyin gelişimini nasıl etkilediğini ve müzik-
manlardan beri oldukça önemli rol oynamıştır. Yaşa- le zekâ arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırmada;
mın koşturması içinde sanatsal etkinliklerin farklı bir çocukların soyut düşünme yeteneklerini, matematik
pencere açtığı kabul edilmelidir. Eğitsel sorunların öğreniminin ihtiyaç duyurduğu yetenekleri müzik
en aza indirgenmesinde, bireysel gelişimin sağlan- eğitiminin arttırdığı ortaya konulmuştur (Şendurur
masında büyük destekleyici olan sanat ve sanat dal- ve Barış, 2002). Yine drama sanatının bireyin ken-
ları; ilk olarak zaman geçirme uğraşısı olarak görül- disi ve başkaları adına dünya bilincini ve sanatsal
se de zamanla hayatın ayrılmaz bir parçası haline duyarlılığı arttırdığı; çocukların hayal gücünü ge-
gelmiştir. liştirdiği görülmüştür (Ömeroğlu, 2003: 24). Sanat
eğitimiyle akademik başarıya destek sağlayan du-
Sanat, Sanat Eğitimi nedir? yuşsal beceriler kazanılır ve ezberden uzak, hayal
gücünü-üretkenliğini ortaya koyan bireyler ortaya
Ersoy (1995) sanatı, beğenilen tarzı ortaya çıkarma çıkar. Bireyler kendi içsel güçlerinin farkına vararak
gayreti olarak tanımlamıştır. Gelişim dönemindeki kendini gerçekleştirmeye yaklaşır.
çocukların fiziksel gelişim süreçlerine ek yaratıcılık-
larını ortaya koymak, yeteneklerini geliştirmek için Bu doğrultuda aile ve öğretmenler tarafından;
sanat eğitimi gereklidir. Sanat eğitimi tanımında ge- • Küçük yaşlardan başlanarak çocukların fark-
nel olarak; güzel sanatlara ait her alanda, okul içi lı sanat dallarıyla tanışmaları sağlanmalı,
ve okul dışı yaratıcı sanatsal faaliyetlerin toplumsal • Tanılayıcı rehberlik hizmetlerine ağırlık veril-
anlamda ortaya konulması ifade edilir. Böylece ço- meli,
cuk sanat eğitimiyle kendini birçok yönden geliştir- • Okul içi ve okul dışı sanatsal proje-etkinlikle-
miş olur, sorumluluk kazanır (Sezer, 2001). re katılım sağlanmalı,
Sanat Eğitimi Bireye Hangi Katkıları Sağlar? • Çocukların sanatsal etkinliklere yönlendiril-
Sanat eğitiminin gelişimsel alanlara göre yararları melerinde ilgi istekleri göz önüne alınarak yete-
şöyle ifade edilebilir: nekleri doğrultusunda yönlendirme yapılmalı,
• Sadece akademik başarıya odaklanmamalı,
Fiziksel Gelişim: Motor-kas ve el-göz koordinas- sanatsal etkinliklerin çocuklarda akademik başa-
yonu geliştirir. rıyı geliştirdiği unutulmamalıdır.
Bilişsel Gelişim: Kavramsal öğrenme, mate-
matiksel beceriler, problem çözme becerisi, es-
tetik ve artistik becerileri geliştirir (Kulaksızoğlu,
2003:257,258).
Dil Gelişimi: Alıcı dil ve ifade edici dil gelişimini
destekler.
Toplumsal Gelişim: Paylaşım, işbirliği, ortak
plan kurma, sözel iletişim, gruba uyum sağlama
becerilerini geliştirir ve destekler. (Kulaksızoğlu,
2003:257,258).
Duygusal Gelişim: Bireylerin duygularını fark KAYNAKÇA
ederek kendini ifade etmesini sağlayarak, öz saygı Erim, G. ve Caferoğlu, M. (2012), Eğitim Fakültesi
ve güven duygusunun gelişmesine yardım eder. Dergisi. 25 (2), 321-342.
Ersoy, A. (1995), Sanat Kavramlarına Giriş (2. Bas-
Örgün Eğitimde Sanatın Yeri kı), İstanbul: Yorum-Sanat Yayıncılık.
Kulaksızoğlu, A. (2003), Farklı Gelişen Çocuklar,
Bireylerin her yönden gelişimini sağlamada önem İstanbul: Epsilon Yayınları.
taşıyan eğitim süreci (Erim ve Caferoğlu, 2012) sa- Ömeroğlu, E. (2003), Okul Öncesi Eğitimde Dra-
dece örgün eğitimle sınırlı kalmamış sanat dalları- ma, Ankara: Kök Yayıncılık.
nın etkisiyle genişlemiştir. Örgün eğitime de entegre Sezer, H. (2001), İlköğretimde Resim-iş Eğitimi, An-
edilen sanat alanı dersleri (resim, müzik…) diğer kara: MEB Projeler Koordinasyon Dairesi Başkanlı-
dersler kadar önemli yer taşır. Çocuğun kendini ifa- ğı.
de edebilmesinde ve enerjisini yenilemesinde sosyal Şendurur, Y. ve Barış, D. A. (2002), Müzik Eğiti-
etkinliklerle olumlu değişimler sağlandığı yapılan mi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı, Gazi Üniversitesi
çalışmalarda da belirlenmiştir. Shoew, Rouscher, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1).