Page 53 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 53

Bireylerin kendilerini daha rahat ifade edebilmesin-  Levine,  Wight,  Dennis  ve  Newcomb’un  1997’de
        de resim, müzik ve diğer sanat dalları çok eski za-   müziğin beyin gelişimini nasıl etkilediğini ve müzik-
        manlardan beri oldukça önemli rol oynamıştır. Yaşa-   le  zekâ  arasındaki  ilişkiyi  inceleyen  araştırmada;
        mın koşturması içinde sanatsal etkinliklerin farklı bir  çocukların soyut düşünme yeteneklerini, matematik
        pencere açtığı kabul edilmelidir. Eğitsel  sorunların  öğreniminin  ihtiyaç  duyurduğu  yetenekleri  müzik
        en aza indirgenmesinde, bireysel gelişimin sağlan-    eğitiminin  arttırdığı  ortaya  konulmuştur  (Şendurur
        masında büyük destekleyici olan sanat ve sanat dal-   ve Barış, 2002). Yine drama sanatının bireyin ken-
        ları; ilk olarak zaman geçirme uğraşısı olarak görül-  disi ve başkaları adına dünya bilincini ve sanatsal
        se de zamanla hayatın ayrılmaz bir parçası haline  duyarlılığı  arttırdığı;  çocukların  hayal  gücünü  ge-
        gelmiştir.                                            liştirdiği görülmüştür (Ömeroğlu, 2003: 24). Sanat
                                                              eğitimiyle akademik başarıya destek sağlayan du-
        Sanat, Sanat Eğitimi nedir?                           yuşsal beceriler kazanılır ve ezberden uzak, hayal
                                                              gücünü-üretkenliğini  ortaya  koyan  bireyler  ortaya
        Ersoy (1995) sanatı, beğenilen tarzı ortaya çıkarma  çıkar. Bireyler kendi içsel güçlerinin farkına vararak
        gayreti  olarak  tanımlamıştır.  Gelişim  dönemindeki  kendini gerçekleştirmeye yaklaşır.
        çocukların fiziksel gelişim süreçlerine ek yaratıcılık-
        larını ortaya koymak, yeteneklerini geliştirmek için  Bu doğrultuda aile ve öğretmenler tarafından;
        sanat eğitimi gereklidir. Sanat eğitimi tanımında ge-  •     Küçük yaşlardan başlanarak çocukların fark-
        nel olarak; güzel sanatlara ait her alanda, okul içi     lı sanat dallarıyla tanışmaları sağlanmalı,
        ve okul dışı yaratıcı sanatsal faaliyetlerin toplumsal  •     Tanılayıcı rehberlik hizmetlerine ağırlık veril-
        anlamda ortaya konulması ifade edilir. Böylece ço-       meli,
        cuk sanat eğitimiyle kendini birçok yönden geliştir-  •      Okul içi ve okul dışı sanatsal proje-etkinlikle-
        miş olur, sorumluluk kazanır (Sezer, 2001).              re katılım sağlanmalı,
        Sanat Eğitimi Bireye Hangi Katkıları Sağlar?          •      Çocukların  sanatsal  etkinliklere  yönlendiril-
        Sanat eğitiminin gelişimsel alanlara göre yararları      melerinde ilgi istekleri göz önüne alınarak yete-
        şöyle ifade edilebilir:                                  nekleri doğrultusunda yönlendirme yapılmalı,
                                                              •      Sadece akademik başarıya odaklanmamalı,
        Fiziksel Gelişim: Motor-kas ve el-göz koordinas-         sanatsal etkinliklerin çocuklarda akademik başa-
        yonu geliştirir.                                         rıyı geliştirdiği unutulmamalıdır.


        Bilişsel  Gelişim:  Kavramsal  öğrenme,  mate-
        matiksel  beceriler,  problem  çözme  becerisi,  es-
        tetik  ve  artistik  becerileri  geliştirir  (Kulaksızoğlu,
        2003:257,258).

        Dil Gelişimi: Alıcı dil ve ifade edici dil gelişimini
        destekler.

        Toplumsal  Gelişim:  Paylaşım,  işbirliği,  ortak
        plan  kurma,  sözel  iletişim,  gruba  uyum  sağlama
        becerilerini  geliştirir  ve  destekler.  (Kulaksızoğlu,
        2003:257,258).

        Duygusal  Gelişim:  Bireylerin  duygularını  fark  KAYNAKÇA
        ederek kendini ifade etmesini sağlayarak, öz saygı  Erim, G. ve Caferoğlu, M. (2012), Eğitim Fakültesi
        ve güven duygusunun gelişmesine yardım eder.          Dergisi. 25 (2), 321-342.
                                                              Ersoy, A. (1995), Sanat Kavramlarına Giriş (2. Bas-
        Örgün Eğitimde Sanatın Yeri                           kı), İstanbul: Yorum-Sanat Yayıncılık.
                                                              Kulaksızoğlu,  A.  (2003),  Farklı  Gelişen  Çocuklar,
        Bireylerin  her  yönden  gelişimini  sağlamada  önem  İstanbul: Epsilon Yayınları.
        taşıyan eğitim süreci (Erim ve Caferoğlu, 2012) sa-   Ömeroğlu,  E.  (2003),  Okul  Öncesi  Eğitimde  Dra-
        dece  örgün  eğitimle  sınırlı  kalmamış  sanat  dalları-  ma, Ankara: Kök Yayıncılık.
        nın etkisiyle genişlemiştir. Örgün eğitime de entegre  Sezer, H. (2001), İlköğretimde Resim-iş Eğitimi, An-
        edilen  sanat  alanı  dersleri  (resim,  müzik…)  diğer  kara: MEB Projeler Koordinasyon Dairesi Başkanlı-
        dersler kadar önemli yer taşır. Çocuğun kendini ifa-  ğı.
        de edebilmesinde ve enerjisini yenilemesinde sosyal  Şendurur,  Y.  ve  Barış,  D.  A.  (2002),  Müzik  Eğiti-
        etkinliklerle  olumlu  değişimler  sağlandığı  yapılan  mi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı, Gazi Üniversitesi
        çalışmalarda da belirlenmiştir. Shoew, Rouscher,      Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1).
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58