Page 58 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 58

Yalçın ŞAHİN


         EĞITIM SÜREÇLERINDE EBEVEYN ÇOCUK ILIŞKISI




        Eğitim bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluy-  Ebeveynlik,  akıp  giden  bir  süreç  değil  sorumluluk
        la ve kasıtlı olarak istendik değişim meydana getir-  olmalıdır. Aile bireyleri arasındaki bağ öyle kuvvet-
        me sürecidir. (Ertürk, 1988) Aile ve çocuk ilişkisinde  li olmalıdır ki şiddetli esen rüzgara rağmen ayakta
        ileriye dönük kalıcı temellerin atılması için eğitimin  durmalıdır. Ebeveynler çocuklarını yetiştirirken onla-
        birinci kuralı, her iki tarafın da istekli olmasıdır.  rı tüm tehlikelere karşı da korumak zorundadırlar.
                                                              Çocukların  sağlam  karakterli  olmalarına  ve  kendi
        Aile, kişilerin ilk eğitimlerini aldıkları, toplumun te-  kişiliklerini  oluşturmalarına  katkıda  bulunmalıdır.
        melini  ve  sürekliliğini  sağlayan  önemli  bir  sosyal  İşte  bunun  için  ebeveynlerde  zaman,  gayret,  sev-
        kurumdur.  Bu  kurum  içerisinde  oluşan  olumlu  ya  gi ve anlayışın bulunması gerekir. Bu dört özellikle
        da olumsuz yöndeki iletişim şekilleri aile bireyleri-  yoğrulan çocuklar gerçek manada ailenin özünü ve
        nin aile dışındaki hayatlarını da etkileyebilmektedir.  geleceğini temsil ederler.
        (Yağbas    an & İmik, 2006)
                                                              Ebeveynlerin çocukların eğitim sürecinde dikkat et-
        Ebeveyn ile çocuğun ilişkisi dengeli ve tutarlı olmalı-  mesi gereken bazı hususlar vardır: Öncelikle ebe-
        dır. Aile içerisinde çocuk, kendisini ailenin bir üyesi  veynlerin sınırlara ve kurallara sahip olması gerekir.
        olarak  hissetmelidir.  Toplumun  en  küçük  yapı  taşı  Çocukların  kesinlikle  bir  rehberliğe  ihtiyaçları  var-
        olan ailede olmazsa olmaz unsurlar, uyum ve gü-       dır. Biz onlara rehberlik etmezsek kendilerine aile-
        vendir.                                               den kopuk bir yol çizecekler, onları takip etmemiz
                                                              zorlaşacaktır. Çünkü bilmediğimiz bir yolda ilerleye-
        Çocuğun  eğitim  yoluyla  gelişiminde  ebe-           ceklerdir. Bu da onları istikameti olmayan bir gemi
        veynin etkilerini şöyle sıralayabiliriz:              gibi felakete sürükleyecektir. Bunun için ebeveynle-
                                                              rin çocuklarıyla diyalog içinde olması gerekmekte-
        1.Öncelikli olarak ebeveyn çocuğa güven sağlama-      dir. Çocuklarımıza onlardan ne beklediğimizi net bir
        lıdır. Aynı zamanda kendisi de çocuğa güvenmeli-      şekilde  söylemeli  ve  onların  bunu  anladıklarından
        dir.                                                  emin olmalıyız. Daha sonra çocuklar can kulağı ile
                                                              dinlenmeli ve onlarla empati kurulmalıdır. Bir sonra-
        2.Çocuğun karşılaştığı problemler için çözüm bulun-   ki adım ise, çocukların duygularını kabul etmektir.
        maya çalışıldığının gösterilmesi gerekir.             Aslında çocuklar ebeveynlerin aynalarıdır. Çocuklar
                                                              anne babadan gördükleri kadar hayatı yaşamaya
        3.Çocuğa kendi ilgi ve yetenekleri göz önünde bu-     çalışmaktadırlar.  Bunun  için  Ebeveynlerin  yapması
        lundurularak bir model oluşturulur.                   gereken nasihat vermekten ziyade kendilerini en gü-
                                                              zel şekilde eğitmek ve çocuklara rol model olmaktır.
        4.Çocuk anne ve babasını arkadaş olarak görebil-      Bununla ilgi Fransız yazar Joseph Joubert’in şöyle
        melidir.                                              bir sözü vardır: “Çocukların nasihatten çok, iyi ör-
                                                              neğe ihtiyaçları vardır.”
        5.Ebeveynler, çocuklarını oldukları gibi kabul etme-
        li, onların  Süpermen olmalarını beklememelidirler.   Şayet çocukların bir problemi varsa problemin çö-
                                                              zümü için onlara yardımcı olunması gerekmektedir.
        Günümüzde  aile  yapıları  güçlü  olan  toplumların  Ebeveynlerin  çocuklara  örnek  davranışlar  sergile-
        geçmiş aile yapılarının çok güçlü temellere dayandı-  mesi,  doğru  bir  yönlendirmede  bulunması  büyük
        ğı görülmektedir. Aile, çocuktan hiçbir şey bekleme-  önem taşımaktadır. Çözüm bulmak için çocuklarla
        den onu benimseyen en önemli yapıdır. Aile içinde  birlikte çalışıldığında, zorluklarla nasıl başa çıktıkla-
        iletişimi sağlam olan ve kendini ailenin bir parçası  rı görülecektir. Bunun içindir ki çocuklara ne düşüne-
        olarak gören çocuklar, geleceğe daha umutla ba-       cekleri değil nasıl düşünecekleri öğretilmelidir.
        kacak ve kendisini gerçekleştirebilmek için özgür bir
        alan  oluşturacaktır.  Eğitimin  fonksiyonu  ve  ailenin  Eğitim  sürecinde  güçlü  bir  ebeveyn  çocuk  ilişkisi
        çocuğa olan tutum ve davranışları göz önüne alın-     kurmak için çocuklarla güçlü bir bağlantı kurulma-
        dığında  ailenin    kendine  güvenen  ve  uyumlu  ebe-  sı gerekmektedir. Çocuklarla ilişkileri güçlendirmek
        veynlerden oluşmak, dışa dönük olumlu bakış açıla-    için ise koşulsuz olarak onlara sevgi gösterilmesi ve
        rı geliştirebilmek, karar alırken objektif olmak gibi  çocuğun kendisini ifade etmesine fırsat verilmesi ge-
        nitelikleri taşıması beklenir.                        rekmektedir.



     58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63