Page 58 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 58
Yalçın ŞAHİN
EĞITIM SÜREÇLERINDE EBEVEYN ÇOCUK ILIŞKISI
Eğitim bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluy- Ebeveynlik, akıp giden bir süreç değil sorumluluk
la ve kasıtlı olarak istendik değişim meydana getir- olmalıdır. Aile bireyleri arasındaki bağ öyle kuvvet-
me sürecidir. (Ertürk, 1988) Aile ve çocuk ilişkisinde li olmalıdır ki şiddetli esen rüzgara rağmen ayakta
ileriye dönük kalıcı temellerin atılması için eğitimin durmalıdır. Ebeveynler çocuklarını yetiştirirken onla-
birinci kuralı, her iki tarafın da istekli olmasıdır. rı tüm tehlikelere karşı da korumak zorundadırlar.
Çocukların sağlam karakterli olmalarına ve kendi
Aile, kişilerin ilk eğitimlerini aldıkları, toplumun te- kişiliklerini oluşturmalarına katkıda bulunmalıdır.
melini ve sürekliliğini sağlayan önemli bir sosyal İşte bunun için ebeveynlerde zaman, gayret, sev-
kurumdur. Bu kurum içerisinde oluşan olumlu ya gi ve anlayışın bulunması gerekir. Bu dört özellikle
da olumsuz yöndeki iletişim şekilleri aile bireyleri- yoğrulan çocuklar gerçek manada ailenin özünü ve
nin aile dışındaki hayatlarını da etkileyebilmektedir. geleceğini temsil ederler.
(Yağbas an & İmik, 2006)
Ebeveynlerin çocukların eğitim sürecinde dikkat et-
Ebeveyn ile çocuğun ilişkisi dengeli ve tutarlı olmalı- mesi gereken bazı hususlar vardır: Öncelikle ebe-
dır. Aile içerisinde çocuk, kendisini ailenin bir üyesi veynlerin sınırlara ve kurallara sahip olması gerekir.
olarak hissetmelidir. Toplumun en küçük yapı taşı Çocukların kesinlikle bir rehberliğe ihtiyaçları var-
olan ailede olmazsa olmaz unsurlar, uyum ve gü- dır. Biz onlara rehberlik etmezsek kendilerine aile-
vendir. den kopuk bir yol çizecekler, onları takip etmemiz
zorlaşacaktır. Çünkü bilmediğimiz bir yolda ilerleye-
Çocuğun eğitim yoluyla gelişiminde ebe- ceklerdir. Bu da onları istikameti olmayan bir gemi
veynin etkilerini şöyle sıralayabiliriz: gibi felakete sürükleyecektir. Bunun için ebeveynle-
rin çocuklarıyla diyalog içinde olması gerekmekte-
1.Öncelikli olarak ebeveyn çocuğa güven sağlama- dir. Çocuklarımıza onlardan ne beklediğimizi net bir
lıdır. Aynı zamanda kendisi de çocuğa güvenmeli- şekilde söylemeli ve onların bunu anladıklarından
dir. emin olmalıyız. Daha sonra çocuklar can kulağı ile
dinlenmeli ve onlarla empati kurulmalıdır. Bir sonra-
2.Çocuğun karşılaştığı problemler için çözüm bulun- ki adım ise, çocukların duygularını kabul etmektir.
maya çalışıldığının gösterilmesi gerekir. Aslında çocuklar ebeveynlerin aynalarıdır. Çocuklar
anne babadan gördükleri kadar hayatı yaşamaya
3.Çocuğa kendi ilgi ve yetenekleri göz önünde bu- çalışmaktadırlar. Bunun için Ebeveynlerin yapması
lundurularak bir model oluşturulur. gereken nasihat vermekten ziyade kendilerini en gü-
zel şekilde eğitmek ve çocuklara rol model olmaktır.
4.Çocuk anne ve babasını arkadaş olarak görebil- Bununla ilgi Fransız yazar Joseph Joubert’in şöyle
melidir. bir sözü vardır: “Çocukların nasihatten çok, iyi ör-
neğe ihtiyaçları vardır.”
5.Ebeveynler, çocuklarını oldukları gibi kabul etme-
li, onların Süpermen olmalarını beklememelidirler. Şayet çocukların bir problemi varsa problemin çö-
zümü için onlara yardımcı olunması gerekmektedir.
Günümüzde aile yapıları güçlü olan toplumların Ebeveynlerin çocuklara örnek davranışlar sergile-
geçmiş aile yapılarının çok güçlü temellere dayandı- mesi, doğru bir yönlendirmede bulunması büyük
ğı görülmektedir. Aile, çocuktan hiçbir şey bekleme- önem taşımaktadır. Çözüm bulmak için çocuklarla
den onu benimseyen en önemli yapıdır. Aile içinde birlikte çalışıldığında, zorluklarla nasıl başa çıktıkla-
iletişimi sağlam olan ve kendini ailenin bir parçası rı görülecektir. Bunun içindir ki çocuklara ne düşüne-
olarak gören çocuklar, geleceğe daha umutla ba- cekleri değil nasıl düşünecekleri öğretilmelidir.
kacak ve kendisini gerçekleştirebilmek için özgür bir
alan oluşturacaktır. Eğitimin fonksiyonu ve ailenin Eğitim sürecinde güçlü bir ebeveyn çocuk ilişkisi
çocuğa olan tutum ve davranışları göz önüne alın- kurmak için çocuklarla güçlü bir bağlantı kurulma-
dığında ailenin kendine güvenen ve uyumlu ebe- sı gerekmektedir. Çocuklarla ilişkileri güçlendirmek
veynlerden oluşmak, dışa dönük olumlu bakış açıla- için ise koşulsuz olarak onlara sevgi gösterilmesi ve
rı geliştirebilmek, karar alırken objektif olmak gibi çocuğun kendisini ifade etmesine fırsat verilmesi ge-
nitelikleri taşıması beklenir. rekmektedir.
58