Page 49 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 49

ğitim insanoğlunun hayatındaki en önemli unsur-    “Engelli bireylerin haklarını ulusal düzeyde garanti
        Elardan  biridir.  Toplum  içinde  var  olabilmek  için  altına alan ve 2005 yılında yürürlüğe giren 5378
        gerekli olan bütün süreçlerin yolu eğitimden geçmek-  sayılı  Engelliler  Hakkında  Kanun’a  göre  engellile-
        tedir. Eğitim yaşam dizgesinde sahip olunması gere-   rin  eğitim  alması  hiçbir  gerekçeyle  engellenemez;
        ken bilgi, birikim, donanıma ulaşmak için çıkılan bir  engelliler, özel durumları ve farklılıkları dikkate alı-
        yoldur. Bilimsel bir süreç olan bu yolda bireylerin  narak,  yaşadıkları  çevre  ile  bütünleştirilmiş  ortam-
        eğitimi kapasitelerine yeteneklerine göre farklılıklar  larda, eşitlik temelinde, yaşam boyu eğitim olana-
        gösterse de amaç aynıdır.  Platon; eğitim, bedene  ğından ayrımcılık yapılmaksızın yararlanırlar.”
        ve ruha, yetenekli olduğu (yetkinliği) mükemmelliği  (Engelliler Hakkında Kanun, 5378, 2005)
        vermektir derken bireyin toplum için faydalı olabi-
        leceği  yeteneklerini  keşfetmesine  olanak  sağlayıp   Engelli Çocukların Eğitimindeki Amaçlar:
        çevresi ile uyumlu yaşamasını ve bireyin gelişmesine
        katkıda bulunmasından bahsetmektedir. Eğitim her-     -      Yetenekleri doğrultusunda iş ve meslek haya-
        kes için geçerli olan bir durumdur. Bireyin zihinsel   tına hazırlamak
        ya da bedensel engelinin onun eğitim hakkını olum-    -      Temel yaşam becerilerini geliştirmek
        lu ya da olumsuz olarak etkilemesi beklenemez.        -      Sosyal hayata hazırlamak
                                                              -      Kendine yeterli bir birey olmasını sağlamak
        Engellilik                                            -      İhtiyaçlarını karşılayabilecek seviyeye getirmek
                                                              -      Devamlı öğrenme alışkanlığı ve becerisi ka-
        Bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal özelliklerin-  zandırmak
        de belirli bir oranda fonksiyon kaybına neden olan
        organ yokluğu ya da bozukluğu demektir. Bu bo-        Sonuç olarak, engellilik durumu bireylerin hayatını
        zukluk sonucu normal hayatını yaşayamayan kişiye      zorlaştırmaktadır. Engelli bireylerin yaşamını kolay-
        engelli denir. (Efe, 2008) Her bireyin engeli kendi-  laştırmak,  temel  haklarını  öğretmek  eğitim  yolun-
        ne özgüdür. Aynı adı taşısalar bile bireye özgü olan   dan geçmektedir. Hiçbir sınırlama olmaksızın eğitim
        bu engel durumu; kültürel, sosyal, siyasal, bireyin   alan engelli birey temel haklarının farkında olduğu
        biyolojik  yapısı  gibi  durumlardan  dolayı  engel  ol-  kadar  hayatını  düzene  sokabilecek  yeteneklerinin
        maktan çıkabilir.                                     de farkına varacaktır. Bu yüzden engelli bireylerin
                                                              eğitimleri için engelli birey ve ailesi eğitim hakları
        Engelli Çocukların Eğitim Hakkı                       konusunda bilinçlendirilmeli ve eğitimleri konusunda
                                                              yönlendirilmeler yapılmalıdır.
        Engelli insanlar, yaşam fonksiyonlarını diğer insan-
        lar gibi kullanamadıkları için daha dezavantajlı bir
        konumda olmaktadırlar (Şirin, 2019: 132). Engelli
        bireyleri hayata hazırlama konusunda farklı yakla-
        şımlar geliştirmek gerekebilir.  Bu farklı yaklaşımların
        temel hareket noktası engelli bireylerin etkin bir şe-
        kilde yaşamalarını sağlamak için önlemler almaktır.
        Bu önlemler, engelli bireylerin toplumdan dışlanma-   KAYNAKÇA
        sını  engelleyip  onları  hayata  kazandırmayı  hedef-
        lemelidir.  Çocuklar  engelleri  yüzünden  duygusal,   1.Adem  Efe,  Engelli  Birey  ve  Ailelerin  Sorunları,
        fiziksel birçok olumsuzluk ile mücadele ederken bu    Toplumdan Beklentileri ve Din, İstanbul: Rağbet Ya-
        tarz farklı yaklaşımlara daha çok ihtiyaç duymakta-   yınları, 2008.
        dırlar. Bu sebeple toplumda yaşayan her birey gibi    2.Engelliler  Hakkında  Kanun,  5378,  (1/3/2005),
        engelli bireylerin de haklarını etkin kullanabilmek,   20/03/2021 tarihinde Engelliler Hakkında Kanun,
        yeterli  bilgi  ve  kabiliyete  ulaşabilmek  için  eğitime   5378:   https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMe-
        ihtiyaçları vardır.                                   tin/1.5.5378-20130425.
                                                              3.Memduh  Cemil  Şirin,  Engelli  Çocukların  Eğitim
        Engelli  olan  ya  da  olmayan  bütün  bireyler,  insan   Hakkı: İdarenin Görevlerine Dair Hukuki Bir Değer-
        onuruna  yakışan  bir  hayat  seviyesine  ulaşabilmek   lendirme,  Çocuk  ve  Medeniyet,  2,  2019,  ss.  131-
        için, en azından temel düzeyde eğitim alma hakkına    158.
        sahiptir (Demirtaş, 2019: 44). Nitekim 2005 yılında   4.  Zülfü Demirtaş, Uluslararası Antlaşmalar Çerçe-
        düzenlenen kanun ile de her çocuğun engeli olup ol-   vesinde Engellilerin Eğitim Hakkı, Türkiye İnsan Hak-
        mama durumuna ve derecesine bakılmadan eğitim-        ları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi, 2, 2019, ss.
        den faydalanma hakkı bulunduğu kesinleştirilmiştir.   39-59.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54