Page 61 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 61
Her alanda yaşanan yoğun değişim süreci, liderlik “Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görme-
alanında da yeni yaklaşımların ortaya çıkmasına se- si yeterli değildir, mutlaka ufkun ötesini de görmesi
bep olmuştur. Öğretimsel liderlik yaklaşımı 1990’lı ve bilmesi gerekir.” şeklindeki sözleri ile de onun
yıllarda yerini okullardaki değişime yönelmiş dö- başarısının altında yatan, uzağı gören yepyeni bir
nüşümcü liderliğe bırakmıştır (Çelik, 2015: 272). devlet yaratan harmanlanmış liderlik dehasını çok
Özden (2005) okul yöneticilerinin günümüzde, daha net olarak görebiliyoruz.
bürokratik, süregelen durumcu davranarak bir nevi
“mevzuat bekçiliği” yapmalarının artık bir önemi
kalmadığını belirtmiştir. İşini, öğrenci ve öğretmen Kaynakça:
devamsızlıklarını takip etmek, disiplini sağlamak, ÖZSOY, Vedat (2003). “Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitimi Lisanasüstü
araç-gereç tedarik etmek gibi yaklaşımlarla kısıtla- programında bir nitel araştırma yöntemi uygulaması” Dokuz Eylül Üni-
yan bir okul yöneticisiyle öğretmen ve öğrencileriy- versitesi Eğitimde Bilime Katkı Lisansüstü Eğitim Sempozyum Bildirisi,
s.1.
le vakit geçiren, onlara özel olduklarını hissettiren,
başarılı olacaklarına inandıran, onları motive eden, İŞCAN, Ömer Faruk. (2002) “Küresel İşletmecilikte Dönüştürücü Lider-
çok hızlı değişen dünyaya ayak uydurmalarını gü- lik Anlayışı Büyük
Ölçekli İşletmelerde Bir Uygulama”, (Yayımlanmış Doktora Tezi, Ata-
düleyen okul yöneticisi arasında çok ciddi bir liderlik türk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü)
farkı vardır (Kurt, 2009: 84). Harmanlanmış liderlik
yaklaşımını benimseyen okul müdürü, öğretmenleri Çelik, V. (2015). Eğitimsel Liderlik (8. Baskı). Ankara : Pagem Akademi.
entelektüel bakımdan uyarır, değişim ve dönüşümün Şahin, S. (2003). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ile Okul Kültürü
ruhunu ve heyecanını onlara aşılar. Bireysel destek, Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniver-
sitesi, İzmir.
ilham verme, model olma, destek olma gibi har-
manlanmış liderlik uygulamaları değişim için gerekli Genç, N., Halis, M. (2006). Kalite Liderliği. İstanbul: Timaş Yayınları.
olan okul kültürünün oluşmasına yardımcı olur. Dö- Ağlargöz, O. (2012). Yetki, Güç ve Liderlik. (Ed.: C. Koparal), Yönetim
nüşümcü lider öğretmenlerin, yeni öğretme ve öğ- Organizasyon I. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. s. 40-66.
renme yaklaşımları geliştirmelerini sağlayarak, hem
onların bireysel gelişimlerini gerçekleştirmelerine Karip, E. (1998). Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim
Yönetimi, 4(16), 1998. http://www.kuey.net/index.php/kuey/article/
yardımcı olurlar hem de öğrencilerin çağın gerek- view/656 (Erişim Tarihi: 2.10.2015)
tiği şekilde öğrenmelerini sağlarlar (Celep, 2004: Çelik, M. (2013). Öğretmen Algılarına Göre İlkokul Yöneticilerinin Dö-
118). Çağın ihtiyaçları doğrultusunda okullar, ken- nüşümcü Liderlik ve Girişimcilik Becerileri Arasındaki İlişki (Bağcılar ve
dini sürekli yenileyen, gelişen ve değişime kolaylıkla Bakırköy İlçeleri Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya
uyum sağlayabilen kurumlar olmalıdırlar. Dönüşüm- Üniversitesi, Sakarya.
cü liderlik de okul yöneticilerini değişim, dönüşüm Şen, Y., Yaşlıoğlu, M. (2010). Dönüşümcü Liderliğin Yeniliği Destekleyici
temelli düşünmeye itmektedir (Celep, 2004: 153). Örgüt İklimi Üstündeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İstan-
Çünkü dönüşümcü liderliğin yegâne amacı 21. yüz- bul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi, 21(66), 97-117. http://
www.journals.istanbul.edu.tr/iuiieyd/article/view/1023000369 (Eri-
yılın şartlarına ayak uydurabilmiş okullar yaratmak- şim Tarihi: 18.11.2021)
tır (Leithwood 1992’den aktaran Eraslan 2004: 9). Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım Yayım.
Helvacı, M. A. (2005). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara:
Harmanlanmış liderler, günümüz yöneticileri arasın- Nobel Yayıncılık.
da “O gerçek bir lider!” olarak anılan insanlardır Çelik, V. (1998). Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulama-
ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal da Eğitim Yönetimi, 4(16), 423-442. http://www.kuey.net/index.php/
Atatürk de gerçek bir harmanlanmış liderdir. Mey- kuey/article/view/655 (Erişim Tarihi: 4.11.2021)
dana getirdiği dönüşümlerle Türkiye’nin devrim atı- Özden, Y. (1999). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. 2. Bas-
lımlarını gerçekleştirerek ülkenin gelişmesine engel kı. Ankara: Pagem Yayıncılık.
olan eski kurumların ve düşünce sisteminin yerine Açıkalın, A. (2000). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Dönüşümcü Lider-
yeni kurumların ve düşünce sisteminin getirilmesin- lik Özellikleri İle Empati Becerileri Arasındaki İlişki (Ankara İli Örneği).
de öncü olan bir liderdir. Esas olan değişim değil Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
değişimde sürekliliğin sağlanmasıdır. Mustafa Ke- Kurt, T. (2009). Okul Müdürlerinin Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri
mal Atatürk’ün gerçekleştirdiği yeniliklerin amacı; İle Öğretmenlerin Kolektif Yeterliği ve Öz Yeterliği Arasındaki İlişkilerin
uygar, demokratik bir toplum oluşturmanın yanı sıra İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
toplumun sürekli değişimini, gelişimini benimseyerek Celep, C. (2004). Dönüşümcü Liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
çağdaş uygarlıklar düzeyinin üzerine çıkmasına ve-
sile olmaktır. Eraslan, L. (2004). Okul Düzeyinde Dönüşümcü Liderlik. Erzincan Eği-
tim
Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-22. http://eefdergi.erzincan.edu.tr/article/
Sınır tanımayan hayal gücünü gerçek bir eyleme dö- download/1006000220/1006000130
nüştürebilen Mustafa Kemal Atatürk, değişimi ger- (Erişim Tarihi: 4.11.2021)
çekleştirerek dönüşümü sağlamıştır.