Page 61 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 61

Her alanda yaşanan yoğun değişim süreci, liderlik  “Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görme-
        alanında da yeni yaklaşımların ortaya çıkmasına se-   si yeterli değildir, mutlaka ufkun ötesini de görmesi
        bep olmuştur. Öğretimsel liderlik yaklaşımı 1990’lı  ve  bilmesi  gerekir.”  şeklindeki  sözleri  ile  de  onun
        yıllarda  yerini  okullardaki  değişime  yönelmiş  dö-  başarısının altında yatan, uzağı gören yepyeni bir
        nüşümcü  liderliğe  bırakmıştır  (Çelik,  2015:  272).  devlet  yaratan  harmanlanmış  liderlik  dehasını  çok
        Özden  (2005)  okul  yöneticilerinin  günümüzde,  daha net olarak görebiliyoruz.
        bürokratik, süregelen durumcu davranarak bir nevi
        “mevzuat  bekçiliği”  yapmalarının  artık  bir  önemi
        kalmadığını  belirtmiştir.  İşini,  öğrenci  ve  öğretmen   Kaynakça:
        devamsızlıklarını  takip  etmek,  disiplini  sağlamak,   ÖZSOY, Vedat (2003). “Görsel Sanatlar (Resim-İş)  Eğitimi Lisanasüstü
        araç-gereç tedarik etmek gibi yaklaşımlarla kısıtla-  programında bir nitel araştırma yöntemi uygulaması” Dokuz Eylül Üni-
        yan bir okul yöneticisiyle öğretmen ve öğrencileriy-  versitesi  Eğitimde  Bilime  Katkı  Lisansüstü  Eğitim  Sempozyum  Bildirisi,
                                                              s.1.
        le vakit geçiren, onlara özel olduklarını hissettiren,
        başarılı olacaklarına inandıran, onları motive eden,   İŞCAN, Ömer Faruk. (2002) “Küresel İşletmecilikte Dönüştürücü Lider-
        çok hızlı değişen dünyaya ayak uydurmalarını gü-      lik Anlayışı Büyük
                                                              Ölçekli  İşletmelerde Bir Uygulama”, (Yayımlanmış Doktora Tezi, Ata-
        düleyen okul yöneticisi arasında çok ciddi bir liderlik   türk  Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü)
        farkı vardır (Kurt, 2009: 84). Harmanlanmış liderlik
        yaklaşımını benimseyen okul müdürü, öğretmenleri      Çelik, V. (2015). Eğitimsel Liderlik (8. Baskı). Ankara : Pagem Akademi.
        entelektüel bakımdan uyarır, değişim ve dönüşümün     Şahin,  S.  (2003).  Okul  Müdürlerinin  Liderlik  Stilleri  ile  Okul  Kültürü
        ruhunu ve heyecanını onlara aşılar. Bireysel destek,   Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniver-
                                                              sitesi, İzmir.
        ilham  verme,  model  olma,  destek  olma  gibi  har-
        manlanmış liderlik uygulamaları değişim için gerekli   Genç, N., Halis, M. (2006). Kalite Liderliği. İstanbul: Timaş Yayınları.
        olan okul kültürünün oluşmasına yardımcı olur. Dö-    Ağlargöz, O. (2012). Yetki, Güç ve Liderlik. (Ed.: C. Koparal), Yönetim
        nüşümcü lider öğretmenlerin, yeni öğretme ve öğ-      Organizasyon I. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. s. 40-66.
        renme yaklaşımları geliştirmelerini sağlayarak, hem
        onların  bireysel  gelişimlerini  gerçekleştirmelerine   Karip, E. (1998). Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim
                                                              Yönetimi, 4(16), 1998. http://www.kuey.net/index.php/kuey/article/
        yardımcı olurlar hem de öğrencilerin çağın gerek-     view/656 (Erişim Tarihi: 2.10.2015)
        tiği  şekilde  öğrenmelerini  sağlarlar  (Celep,  2004:   Çelik, M. (2013). Öğretmen Algılarına Göre İlkokul Yöneticilerinin Dö-
        118). Çağın ihtiyaçları doğrultusunda okullar, ken-   nüşümcü Liderlik ve Girişimcilik Becerileri Arasındaki İlişki (Bağcılar ve
        dini sürekli yenileyen, gelişen ve değişime kolaylıkla   Bakırköy İlçeleri Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya
        uyum sağlayabilen kurumlar olmalıdırlar. Dönüşüm-     Üniversitesi, Sakarya.
        cü liderlik  de okul yöneticilerini değişim, dönüşüm   Şen, Y., Yaşlıoğlu, M. (2010). Dönüşümcü Liderliğin Yeniliği Destekleyici
        temelli  düşünmeye  itmektedir  (Celep,  2004:  153).   Örgüt İklimi Üstündeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İstan-
        Çünkü dönüşümcü liderliğin yegâne amacı 21. yüz-      bul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi, 21(66), 97-117. http://
                                                              www.journals.istanbul.edu.tr/iuiieyd/article/view/1023000369  (Eri-
        yılın şartlarına ayak uydurabilmiş okullar yaratmak-  şim Tarihi: 18.11.2021)
        tır (Leithwood 1992’den aktaran Eraslan 2004: 9).     Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Basım Yayım.
                                                              Helvacı, M. A. (2005). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara:
        Harmanlanmış liderler, günümüz yöneticileri arasın-   Nobel Yayıncılık.
        da “O gerçek bir lider!” olarak anılan insanlardır    Çelik, V. (1998). Eğitimde Dönüşümcü Liderlik. Kuram ve Uygulama-
        ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal     da Eğitim Yönetimi, 4(16), 423-442. http://www.kuey.net/index.php/
        Atatürk de gerçek bir harmanlanmış liderdir. Mey-     kuey/article/view/655 (Erişim Tarihi: 4.11.2021)
        dana getirdiği dönüşümlerle Türkiye’nin devrim atı-   Özden, Y. (1999). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. 2. Bas-
        lımlarını gerçekleştirerek ülkenin gelişmesine engel   kı. Ankara: Pagem Yayıncılık.
        olan  eski  kurumların  ve  düşünce  sisteminin  yerine   Açıkalın, A. (2000). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Dönüşümcü Lider-
        yeni kurumların ve düşünce sisteminin getirilmesin-   lik Özellikleri İle Empati Becerileri Arasındaki İlişki (Ankara İli Örneği).
        de öncü olan bir liderdir. Esas olan değişim değil    Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
        değişimde  sürekliliğin  sağlanmasıdır.  Mustafa  Ke-  Kurt, T. (2009). Okul Müdürlerinin Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri
        mal  Atatürk’ün  gerçekleştirdiği  yeniliklerin  amacı;   İle Öğretmenlerin Kolektif Yeterliği ve Öz Yeterliği Arasındaki İlişkilerin
        uygar, demokratik bir toplum oluşturmanın yanı sıra   İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
        toplumun sürekli değişimini, gelişimini benimseyerek   Celep, C. (2004). Dönüşümcü Liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
        çağdaş uygarlıklar düzeyinin üzerine çıkmasına ve-
        sile olmaktır.                                        Eraslan, L. (2004). Okul Düzeyinde Dönüşümcü Liderlik. Erzincan Eği-
                                                              tim
                                                              Fakültesi  Dergisi,  6(1),  1-22.  http://eefdergi.erzincan.edu.tr/article/
        Sınır tanımayan hayal gücünü gerçek bir eyleme dö-    download/1006000220/1006000130
        nüştürebilen Mustafa Kemal Atatürk, değişimi ger-     (Erişim Tarihi: 4.11.2021)
        çekleştirerek dönüşümü sağlamıştır.
   56   57   58   59   60   61   62   63   64