Page 16 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 16

Büşra KURT



        GEÇMIŞTEN GÜNÜMÜZE DEĞIŞEN ÇOCUKLUK




        ÇOCUK VE ÇOCUKLUK ANLAYIŞI                            Özellikle kentlerin yapısının değişmesi, mahalle kül-
                                                              türünün yok olması ve teknolojinin hızlı gelişimi ile
        Çocukluk ile ilgili ilk çalışmalar Philippe Aries tara-  çocukların yoğun yetişkin dünyasında zaman geçir-
        fından yapılmıştır. Orta çağ Avrupa'sında çocukluk  meleri amacıyla ellerine verilen tabletler, akıllı tele-
        ve aile üzerine yaptığı araştırmalarıyla tanınan bir  fonlar ve bilgisayarlar Postman’ın ifadesiyle çocuk-
        tarihçi olan Aries, yaşadığı dönemde Fransızca ve  luğun yok oluşuna işaret etmektedir (Alver, 2004).
        İngilizce dillerinde çocuk ya da ergen anlamına ge-
        len sözcüklerin literatürde yer almadığını belirtmek-  ÇOCUKLUK COĞRAFYALARI
        tedir. Öyle ki çocuk anlamına gelen Fransızcadaki
        l’enfant  ve  İngilizcedeki  child  sözcüklerinin  günü-  Çocukların  coğrafi  mekanlarını  oluşturan  gündelik
        müzdeki durumlarına benzer bir anlam kazanmaları  mekanlar, çocuğun kimliğinin oluştuğu ve yaşamının
        ancak 17. yüzyıla gelindiğinde gerçekleşmiştir (Akt.  temellerinin  atıldığı  önemli  yerler  olarak  öne  çık-
        Tan, 2013). 18. yüzyılda meydana gelen Rönesans,  maktadır. Zaman içerisinde çocuklar için tanımlanan
        Reform,  Aydınlanma  ve  Sanayileşme  süreçleriyle  gündelik mekanlarda değişiklikler olduğu görülmek-
        birlikte değişen çocukluk anlayışı, matbaanın bulun-  tedir. Kentlerde apartmanlaşmanın artması ile artık
        ması ve yaygınlaşması ile modern çocukluk algısına  sokaklar da çocuklar için güvensiz mekanlar haline
        dönüşmüştür. 19. yüzyılda çocukluk, Batı dünyasın-    gelmiş ve çocuğun serbest zamanlarını çoğunlukla
        da yavaş yavaş yerleşmeye başlamıştır. 20 yüzyılda  iç mekânlarda geçirmesine neden olmuştur (Uysal,
        ise Avrupa’da çocuk artık bir birey olarak görülme-   2015).
        ye başlanmıştır (Elkind, 1999). Çağdaş çocukluk al-
        gısı bağlamında önemli adımlardan birisi 20 Kasım  AILE YAPISI
        1959 tarihinde hazırlanan Birleşmiş Milletler Çocuk
        Hakları Bildirgesi’dir. Bu bildirge, 1989 yılında Bir-  Tüm bu değişimlerde aile elbette yadsınamaz. Çün-
        leşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Çocuk Haklarına  kü zaman içerisinde değişen aile yapısı, çocukluğa
        Dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi” olarak yeniden  yansıyarak onu şekillendirmektedir. Geçmişin büyük
        düzenlenerek taraf devletlerce onaylanmıştır. Söz-    ve geniş aileleri artık yerini küçük ve çekirdek ailele-
        leşmeyi Türkiye 1994 yılında kabul etmiştir. Sözleş-  re bırakmıştır. Günümüzdeki çekirdek aile yapısında
        me ile çocuğun yaşama, katılım, koruma ve gelişme  ise çocuklar çok fazla etkileşim kuracağı insan bu-
        gibi haklara sahip olması amaçlanmaktadır (Işıkçı,  lamamaktadır. Geçmişte büyükleri ile beraber yetiş-
        2019).                                                miş  bireyler,  bugün  çocuklarını  yetiştirirken  algıla-
                                                              nan sosyal desteği düşük ebeveynler olarak hareket
                                                              etmektedir (Dunifon & Bajracharya, 2012).
        ÇOCUK OYUNLARI VE OYUNCAKLAR
                                                              SONUÇ YERINE
        Çocukluk anlayışındaki zaman içerisinde meydana
        gelen  gelişmeler  çocukluğun  sürekli  yok  oluşunun  Çocukluk,  çağlar  boyunca  olduğu  gibi  günümüz-
        önüne ne yazık ki geçememiştir. Bu tarihsel süreçten  de  de  sürekli  değişen  dinamik  bir  kavramdır.  Eski
        bakıldığında çocukluğun yok oluşunun pek çok açı-     çocuklukla  aynı  olmayan  günümüz  çocukluğu  ve
        dan kendini sürekli olarak tekrar ettiği ve çocuğun  çocukları gelecekte de bugünle aynı olmayacaktır.
        her dönemde pozitif gelişmeler olsa dahi esasında  Burada önemli olan değişen çağa uyum sağlandığı
        farklı  bir  yok  oluş  sürecinin  içerisinde  bulunduğu  gibi değişen çocukluğa da uyum sağlayabilmektir.
        görülmektedir (Alver, 2004). Bu duruma ilk örnek  Bu  anlamda  günümüz  çocukları  açık  hava  faali-
        oyun ve oyuncaklardır. Geçmişten günümüze oyun  yetlerini  içeren  oyunlar,  gerçek  hayat  becerilerini
        ve oyuncakların yapısal, şekilsel ve işlevsel gibi pek  destekleyen eğitim ortamları ve eleştirel düşünmeyi
        çok alanda değişmeye başlaması geçmişte oynanan  geliştiren ebeveynlik tutumları ile desteklenebilir. Es-
        ‘Yakan Top’, ‘Birdir Bir’, ‘Yağ Satarım, Bal Satarım’,  kiye kıyasla bugün çocuk ve genç yetiştirmenin daha
        ‘Beş  Taş’,  ‘Sek  Sek’,  ‘Saklambaç’  gibi  daha  çok  çok çaba ve emek gerektiği ortadadır. Fakat temel-
        dışarda  ve  grup  olarak  oynanan  oyunların  yerini  de olması gereken değişen çocukluğa ilişkin bakış
        günümüzde ‘Minecraft’, ‘Metin 2’, ‘PUBG’, ‘Grand  açısının değişerek olumlu bir bakış kazanılmasıdır.
        Theft Auto’ gibi kapalı mekânlarda, teknolojik oyun-  Çocukluğun yok oluşuna değişen dünyanın gerçek-
        caklar aracılığıyla ve bireysel olarak oynanan oyun-  lerinden çok değişen dünyanın olumsuz algılanma-
        lara bırakmasına sebep olmuştur (Akbulut, 2009).      sının neden olduğu unutulmamalıdır (Onur, 2019).
     16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21