Page 8 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 8
OKUL DERGICILIĞI ÜZERINE
Dergicilik, belirli bir alanda uzman bir ekibin bir renciler dergi tasarımda da yer alacağından dijital
araya gelerek bilgiyi yeniden yapılandırma ve dö- alanda yetkin olmalıdır.
nüştürme süreci olarak adlandırılabilir. Bu süreç bil-
giyi ortaya koyma, bilgiyi işleme, bilgiye işlevsellik Yayın kurulu belirlendikten sonra üyeler, haftanın bir
kazandırma, bilgiyi analiz etme onu sentezleyip gününde sürecin yönetilmesi için bir araya gelmeli
yeni bilgiler ortaya çıkarma ve sonunda değerlen- derginin içeriğinin belirlenmesi ve bir şablon oluş-
dirme basamaklarından oluşur. Bütün bu basamak- turulması üzerinde çalışmalıdırlar. Okulun geçmiş
lar sonucunda bilgi, organize bir şekilde okuyucuyla yıllarında çıkarmış olduğu bir dergi var ise bu ince-
buluşur. Dergicilik, bunun bir neticesidir. lenmeli, eksik yönleri tespit edilerek geliştirilmelidir.
Eğer okula ait bir dergi ilk defa çıkartılacaksa oku-
Tanzimat’la başlayan Türk dergicilik serüveni cum- lun bulunduğu bölgedeki diğer okulların çıkarmış ol-
huriyetin ilanıyla daha çağdaş bir hale dönüşmüş duğu dergiler de gözden geçirilmelidir.
ve pek çok alanda dergicilik faaliyetleri başlamıştır.
Edebiyat, sanat, bilim, spor gibi alanlar dergiciliğin Okul dergisinin içeriği belirlendikten sonra dergiye
her dönemde vazgeçilmezi olmuştur. Bu konular et- materyal anlamında katkı sağlayacak öğrenciler se-
rafında resmi ve özel çok sayıda kurum ve kuruluş çilmelidir. Bu öğrencilerin belirlenmesinde her sınıf
dergiler çıkartmaya başlamış ve yazın alanına katkı- düzeyinden bir öğrencinin seçimi uygun olacaktır.
da bulunmuştur. Dergiye şiir, yazı, eğlenceli içeriklerle katkı sağla-
Okul dergileri de eğitim faaliyetlerinin bir parçası yabilecek öğrenciler teşvik edilerek onların yürek-
olarak ortaya çıkmış ürünlerdir. Okullar, kurumsal- lendirilmeleri sağlanmalıdır. Gerekirse bu konuda
laşmanın bir gereği olarak dergiciliğe önem ver- ödüllendirilme yoluna da gidilebilir.
meye başlamışlardır. Dergi aracılığıyla kendilerine
daha geniş kitlelere duyurabilen okullar, böylece Daha sonraki aşama ise toplanan materyallerin
kendilerinden beklenen eğitimin toplumsal işlevine tasnifidir. Dergide yayımlanmak üzere öğrenci ve
katkıda bulunabilmektedirler. öğretmenlerin hazırlamış oldukları içerikler yayın
kurulu tarafından incelenmelidir. İncelenen bu çalış-
Okul dergisi hazırlama ve tasarlama süreci kültürel malardan uygun olanlar belirlenmelidir. Belirlenen
bir hareket olarak da öğrenciler arasında oldukça içerikler bilgisayar ortamına aktarılmalıdır. İçerikle
ilgi görmektedir. Öğrenciler okul dergileri sayesinde onu hazırlayan kişinin aynı olmasına dikkat edilmeli,
gerçekleştirmiş oldukları faaliyetleri sergileyebile- özgün içeriklere yer verilmelidir. Eğer bir alıntı yapıl-
cekleri bir alan bulabilmektedirler. Ayrıca teknoloji- mışsa bu kaynak gösterilerek dergide yer almalıdır.
nin yardımıyla aktivitelerini farklı tasarımlarla daha
etkileyici halde sunabilmektedirler. Dergi oluşturmadaki bir diğer aşama ise grafik tasa-
rım aşamasıdır. Bir grafik tasarımcı tarafından der-
Okul dergileri, okulların büyüklüklerine, eğitimci gi için belirlenen içerikler derginin yapısına uygun
kadrolarına, imkânlarına ve sahip oldukları mater- olarak içerik kısmına yerleştirilmelidir. Ayrıca grafik
yallere göre farklı özellikler gösterebilmektedir. Der- tasarımcısı uygun bir kapak tasarlayarak yayın ku-
ginin kaç sayfa olacağı, sayfa içerikleri, kullanılacak ruluna sunmalı, kapak tasarımı herkesin ortak görü-
kâğıdın kalitesi gibi özellikler okullarda oluşturulan şüyle belirlenmelidir.
yayın kurulu tarafından belirlenmektedir. Dergilerin
içeriğini ise genel olarak görseller, etkinlikler, öğ- Son aşama, derginin basım aşamasıdır. Basım aşa-
retmen ve öğrencilerin hazırlamış oldukları metinler masında okula yük olmayacak şekilde basımı uygun
oluşturmaktadır. fiyatla yapabilecek bir matbaa ile anlaşılmalıdır.
Ayrıca derginin basıldığı kâğıdın kalitesine dikkat
Okul dergisini hazırlamanın ilk aşaması dergiyi ha- edilmeli, dergi hemen yıpranmayacak, sayfaları
zırlayacak bir yayın kurulunun belirlenmesi olmalı- dağılmayacak şekilde ciltli bir şekilde basılmalıdır.
dır. Öncelikle gönüllüler olmak üzere her sınıf sevi- Bu aşamalardan sonra dergi okunmaya hazır hale
yesinden öğrenciler belirlenmelidir. Bu öğrencilerin gelecektir.
Türkçe yeterliklerinin iyi durumda olması gerekmek-
tedir. Ayrıca girişimci, araştıran, soran, sorgulayan
ve inceleyen bir yapıda olmaları onların dergi çalış-
malarında daha istekli olmalarını sağlayacaktır. Öğ-
8