Page 7 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 7
Fatih ÖĞÜT
Millî Eğitim dergisinde yayımlanacak makalelerin daha önce başka yayın organında yayımlanmamış veya
yayımlanmak üzere kabul edilmemiş olması gerekir.” İfadesi bulunan dergi, pedagoji bilim dalında ol-
dukça değerli veri ve bulguları araştırmacıların hizmetine sunmaktadır. ( https://dergipark.org.tr/tr/pub/
milliegitim/writing-rules )
Eğitim verilerinin işlenmesi, değerlendirilmesi oluşturulacak uzun vadeli eğitim stratejilerinde göz önünde
bulundurulması gereken bir husustur. Eğitim paydaşları içinde vakalara ve süreçlere karşı oluşan ve tekrar-
layan reaksiyonların tahlilinin bizleri son derece değerli bulgulara götüreceği açıktır. Bu meyanda eğitim
tematiğine koşut hareket tarzında ilerleyen dergiler hem pedagojik doküman arşivi olarak hem de bulun-
dukları yörenin lokal kimliğini yansıtmaları bakımından kültürel ve bilimsel hazinelerdir. Eğitim gibi kap-
samı ve sonuçları itibarıyla milyonları ilgilendiren bir sahada belge ve bilgi birikiminin pedagojik kıymeti
elbette tartışılmaz. Eğitsel stratejilerde karar vermek yön tayin etmek böylesi nesnel, dokümanter tavırlarla
desteklenmediği sürece hayati hatalar ortaya çıkabilir. Daha önce sınanan müspet örneklerin, karşılaşılan
engellere karşı geliştirilen inovatif çözüm formüllerinin eğitim paydaşlarına sunulduğu, eğitim izlekli dergi-
lerden yola çıkarak eğitsel yönelimler hakkında yepyeni önerilere ulaşmak mümkündür. Meseleyi somut
bir örnekten yola çıkarak izah etmeye çalışalım. Herhangi bir şehirde kurulacak eğitim kampüsü ile ilgili
yapılacak fizibilite çalışmalarında, söz konusu şehirdeki kültürel kabuller, eğitime ilişkin iktisadi vaziyet,
okulların yerleşim panoraması, mezun sayısı ve mezunların bulundukları şehir ve haricinde iş hayatına
yönelimleri, taşımalı eğitim ve servis faaliyetleri, eğitimde güvenlik sorunsalı gibi hususlar hakkındaki do-
kümanter veriler, karar verme mekanizmalarını doğru istikamette yönlendirebilirler. Bu, sadece pedagoji
alanında sağlanan bir fayda değil; ekonomik ve sosyal bir kazanımdır.
Şehrimiz Samsun’da yayımlanan eğitsel temalı dergiler arasında yer alan “ Samsun Eğitim” in birinci sayısı
2018 yılında son sayısı 2020 yılında olmak üzere toplam üç sayı yayımlanabilmiştir. Dergi, Samsun İl Milli
Eğitim Müdürlüğü tarafından eğitime kazandırılan pedagojik ve bilimsel ağırlıklı bir süreli yayındır. Samsun
Eğitim dergisinin ardından yine İl Milli Eğitim Müdürlüğünce, 2022 yılından itibaren dört aylık periyotlarla
“ Söz ile “ dergisi yayımlanmaya başlamıştır. Dergi manifestosu mahiyetindeki editör yazısında belirtildiği
üzere “Söz ile” dergisinde eğitim teması dışında sanat ve edebiyat sahalarında da yazılar bulunuyor.
Hatta bu tip dergilerde görmeye alışık olmadığımız öykü, deneme, şiir, haber yazısı gibi edebi türler de
mevcut. “ Süreli yayınların edebiyat ve sanat dünyasındaki kuşatıcı misyonu sayesinde fikri ve edebi ma-
nada önemli mesafeler kat mümkün . Söz ile, meseleye bu bakış açısıyla yaklaşarak eğitimin temas etmek
istediği müspet noktalarla beraber, sanat, edebiyat üzerinde kalıcı değerler oluşturmayı amaçlıyor.”
( Öğüt,2022:6 )
Söz ile’nin birinci sayısında ele alınan dosya konusu Mehmet Akif Ersoy ikinci sayıda ise 19 Mayıs ve
Samsun şehri olmuştur. Dergi; ilk sayısında Samsun’da faaliyet gösteren 950 okula , ikinci sayısında 955
okula ulaştırılmıştır. 1-9 Ekim 2022 tarihleri arasında düzenlenen 7. Tüyap Karadeniz Kitap Fuarı’nda
okurlarıyla buluşma imkanı yakalayan Söz ile katılımcıların büyük ilgisiyle karşılanmıştır.
Ülkemizde, geçmişte yayımlanarak arşivlere giren ve halen yayımlanmakta olan eğitim dergilerinin eğitim
nosyonu üzerine bıraktığı izler; faal oldukları dönemle sınırlı kalmayacak, gelecek kuşakları da etkileye-
cektir. Bu dergilerde yürütülen çalışmalar, son derece ciddiye alınması gereken eğitsel çıktıları içerir. Bir
memleketin geleceğini doğrudan yahut dolaylı olarak biçimlendiren dergicilik faaliyetleri ilgiyi, özeni,
saygıyı hak eden bir kıymet olarak görülmeli, bu meyanda toplumsal ve kurumsal olarak desteklenmelidir.
Yazar kadrosu, yayın kurulu ve okurlarının bir sayı daha çıktığını görmeyi merakla bekledikleri, gerçekten
samimi bir emek ve adanmışlığın neticesi olan dergiler; bu açıdan yazarlarının kendilerini ifade ettikleri bir
mecra olmanın yanı sıra kamu yararının da söz konusu olduğu çalışmalardır.
Kaynakça:
1. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/writing-rules Erişim Tarihi: 09.10.2022
2. Öğüt, F.(2022) ,Editörden, Söz ile, 1 ( 1) 6