Page 41 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 41
İdil APAYDIN
Neler yapılabilir?
Literatürde, anne babaların çocukları ile olan ilişki- Ailenin koşulsuz sevgisini hisseden ergenlik döne-
lerinde sık olarak kullandıkları tutumlardan demok- mindeki bireylerde öz yeterlilik ve öz disiplin de
ratik tutum, çocuğa koşulsuz sevgi ve saygı göster- aynı şekilde gelişecektir.
meyi içerdiğinden, çocuğun kişilik gelişimi için en
uygun tutum olarak belirtilmektedir. Bu tutumla belli Benard’a (1991) göre yılmaz gençler yetiştirmenin
sınırlar içerisinde çocukların bazı davranışları yap- en önemli yolu onlarla olumlu ilişkiler kurmaktır.
masına izin verilir ve böylece onların sorumluluk Eğer çocuklarımızın küçük yaşlardan itibaren yıl-
duygusunun gelişmesinde uygun ortam hazırlanmış mazlık becerisine sahip olmasını istiyorsak çocuğun
olur. Bu şekilde anne babalar çocuklarının özgürce yasadığı, oynadığı ve çalıştığı en önemli üç çevre
gelişmesine, yeteneklerini ortaya çıkarmasına ve olan ev, okul ve topluma yani dışsal koruyucu fak-
kendini gerçekleştirmesine fırsat verirler (Sezer ve törlere odaklanmalıyız. Bu alanlarda gerçekleştir-
Oğuz, 2010). ( Hacettepe dergi sayfa 4 ) Çocuk- memiz gereken üç önemli aktivite vardır. Bunlar
lara küçük yaştan itibaren yaşlarına uygun olarak ilgi ve destek sağlamak, anlamlı katılım fırsatları
verilebilecek sorumluluklar ilerde yılmaz bireyler vermek, yüksek beklentiler belirlemek ve vermektir.
olmalarına yardımcı olacaktır. (599644 sayfa 32 )
Aile ortamı; duygusal desteğe sahip olduğu ve ai- Sonuç olarak gençleri hayattan soyutlamak yerine
levi takım çalışmasına izin verdiği zaman ergen, onları hayatın içine katarak sorumluluk vermek,
kendi davranışlarını düzenleme ve organize etme problem çözmelerini sağlamak ve hedef belirleme-
yeterliliğini de geliştirir. Bu süreç, akademik ve sos- lerine yardımcı olmak ergenlik gibi yaşamımızın en
yo-duygusal yeterlilik gelişimiyle sonuçlanmaktadır zorlu yolunda onlara destek olacaktır.
(Brondy, Stoneman ve Flor, 1996). (Mustafa Yücel
Yüksel tezi sayfa 34 )
1) DEMİRBAŞ,Nur. (2010) , Yaşamda Anlam lanma Stilleri Arasındaki İlişiki , Pearson Journal of
ve Yılmazlık ( Yüksek Lisans Tezi), Haziran 2010 , Social Sciences&Humanities ISSN : 2717 – 7386
T.C. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabi- S.56 DOI Number: http://dx.doi.org/10.46872/
lim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı pj.142
s.18 6) ÇİFTÇİ ARIDAĞ, N. , & ÜNSAL SEYDOO-
2) GÜNEL , E. Esra ve ÇAKAR ,Firdevs Savi ( ĞULLARI , S. ( 2019) . Lise Öğrencilerinin Yaşam
2020) Ergenlerde Yılmazlık ile Akran İlişkisi ve Bağ- Doyumu ve Yılmazlık Düzeylerinin Anne- Baba Tu-
lanma Stilleri Arasındaki İlişiki , Pearson Journal of tumlarıyla İlişkisi Açısından İncelenmesi. Hacettepe
Social Sciences&Humanities ISSN : 2717 – 7386 Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 34 (4), 1037-
S.54 DOI Number: http://dx.doi.org/10.46872/ 1060. Doi:10.16986 / HUJE.2018038527
pj.142 7) YÜKSEL, Mustafa Yücel. ( 2019) , Ergenlerin
3) YEŞİLYAPRAK, B. (2002) Gelişim ve Öğren- Yılmazlık Düzeyleri ile Aile İşlevleri ve Aile İletişim
me Psikolojisi (4.baskı) , Ankara : Pegema Yayıncılık Kalıpları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ( Yüksek
4) YÜKSEL, Mustafa Yücel. ( 2019) , Ergenlerin Lisans Tezi) , Ekim 2019 , T.C. İstanbul Üniversitesi
Yılmazlık Düzeyleri ile Aile İşlevleri ve Aile İletişim Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü s.35
Kalıpları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ( Yüksek 8) ZEYBEKOĞLU,Ayşe ( 2019) , Erken Ergen-
Lisans Tezi) , Ekim 2019 , T.C. İstanbul Üniversitesi lik Dönemindeki Öğrencileri Yılmazlıkları ile Umut
Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü s.4 ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki ( Yüksek Lisans
5) GÜNEL , E. Esra ve ÇAKAR ,Firdevs Savi ( Tezi) , Mart 2019 , T.C. Mehmet Akif Ersoy Üniver-
2020) Ergenlerde Yılmazlık ile Akran İlişkisi ve Bağ- sitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı s. 17