Page 43 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 43

Özet


        Teknolojik gelişmeler, müzik icrası ve müzik eğitimini yakından etkilemiş  ‘’bilgisayar müziği’’ başlığı altın-
        da müzisyenlere, öğrencilere, öğretmenlere kısaca müzik ile uğraşan herkese müzikte yeni bir boyut, yeni
        bir anlayış ve çalışma alanı sunmuştur.

        Müzik ve teknoloji alanında yapılan çalışmalar; bu sahayı görünür kılarak müzik eğitiminde bilgisayar
        kullanmak, tüm dünyanın kabul ettiği ve üzerinde geniş çalışmaların halen devam ettiği bir durum haline
        gelmiştir.

        Bilgisayarla  çalışan  müzisyenlerin  ve  öğrencilerin  bestelerinden  anında  geri  bildirim  almalarını  ancak
        bilgisayarların mümkün kıldığı bir gerçektir. Kulağa nasıl geldiğini duymadan yazılı olarak bir senfoni
        orkestrası için beste yapabilirsiniz. Önemli olan müzik üretmek kadar onu, anında dinleyebilmektir (Harris
        ve Klinger,1994, akt. Koldemir, 2008:11).(01/06/2015 tarihinde indirildi)

        Müzik eğitimine genel olarak bakıldığında müzik yazılım programlarının; beste yapma, nota okuma, dik-
        te, müzik teorisi, kulak eğitimi, çalgı eğitimi, ritim çalışmaları, müzik sembolleri, dinleyerek müzik analizi
        yapma, yaratıcılık, dizi ve arpej çalışmaları gibi konular ile ilgili çeşitli uygulamalar olduğu bilinmektedir.
        Bu çalışmada en çok kullanılan müzik yazılımlarını üç ana başlıkta toplanmış; program isimleri, özellikleri
        ve kullanım alanlarını bir arada incelemek amaçlanmıştır.

        Giriş

        Sözlük anlamı "bilginin, sanayideki işlemlerde sistematik olarak uygulamaya alınması" demek olan tek-
        noloji; geniş anlamda araştırma, geliştirme, üretim, pazarlama, satış ve satış sonrası hizmeti kapsayan
        bir sanayi sürecinin, etkin ve verimli bir biçimde gerçekleştirilmesi için kullanılabilecek bilgi ve becerilerin
        tümüdür. Teknolojik yenilik de, "üretim süreçlerinde yenilik, yeni ürünler ve yeni kurumsal örgütlenme biçim-
        leri" olarak tanımlanmaktadır.  Günümüzde her alanda olduğu gibi müzik alanında da çok hızlı bir şekilde
        teknoloji  geliştirilmekte  ve  kullanım  alanı  da  gittikçe  yaygınlaşmaktadır.  Teknoloji,  son  yüzyılda  müzik
        perspektifini değiştirmede en etkili araç olmuştur. Dikkat çekici bir nokta ise müziğin diğer alanlara oranla
        teknolojide çok daha hızlı gelişim göstermesidir. Elektroniğin müzik konusundaki uygulamalarının çeşitliliği,
        müzik çalışmalarının çok geniş bir kitleye en iyi şekilde taşınmasının yanı sıra, müzik yeteneğinin ortaya
        çıkarılması ve geliştirilmesini de sağlamaktadır. Teknoloji;  bireyi, tarihin hiçbir döneminde olmadığı kadar
        özgür ve sınırsız kılmaktadır. Matematik ve fiziğin  uygulamaya dönüştürülmesi olan bilgisayar sistemle-
        rinin ucuzlayarak evlerimize kadar girmesinin, içimizdeki bestecinin ortaya çıkarılmasına katkısı şüphesiz
        çok büyüktür. Bu alandaki yetkinliğiyle tanınan piyanist - besteci Mehmet Okonşar’a göre: "Bugün bağım-
        sız bir müzisyen, eğer teknolojiyi kullanabiliyorsa, büyük yayıncılardan ve bunların getirdiği ekonomik ve
        sanatsal yaptırımlardan kendini sıyırabilecek, sanatını özgür bir biçimde ortaya çıkarabilecek ve dünyaya
        dağıtabilecektir. Bu devrimi aynen Gutenberg’in matbaa makinesine benzemektedir.’’(Apgirlioğlu,2003)

        İnanılmaz ölçüde çok elektronik aracın yaratılması şüphesiz okullardaki müzik eğitimi ve öğretimini de
        doğrudan etkilemektedir. Artık dünyanın pek çok ülkesinde, diğer eğitim alanlarında olduğu gibi müzik
        eğitiminin her düzeyinde dersler teknoloji desteği ile yürütülmektedir. Müzik teknolojisindeki son gelişmeler
        hem öğretmene, hem de müzik öğrencisine, müzik kuramları, müzik tarihi, müzik literatürü, müzik eğitimi
        ve performans gibi temel müzik alanlarında yeni olanaklar sunmaktadır. Müzik eğitimcileri hem kendi,
        hem de öğrencilerinin bilgi ve becerilerini geliştirmek, performanslarını artırmak, çalgı çalabilme veya
        söyleyebilme yeteneklerini geliştirmek, yaratıcılıklarını ve motivasyonlarını artırmak için internet, televiz-
        yon, video, video kamera, dvd cd, cd-rom elektronik piyanolar, bilgisayar, bilgisayar yazılım programları
        (software), midi vb. teknolojileri müzik sınıflarına taşımaktadırlar.( Tecimer, 2006 )

        Bilgisayar, nota yazma, besteleme, düzenleme, seslendirme, müzik bilgilerini yayınlama, müzik yazılımı
        yaratma, müzik bilgilerini organize etme, internet vasıtası ile her türlü bilgiyi paylaşma gibi temel fonksi-
        yonları gerçekleştirmeyi kolaylaştırmıştır. Bilgisayarın yanı sıra, “keyboard” ve“synthesizer” gibi bilgisayar
        destekli çalgıların gelişimi ve bu yapının devamı olarak nitelendirebileceğimiz, çalgıların kendi aralarında
        haberleşmesini sağlayan ortak bir protokolün Musical Instrument Dijital Interface- Müzik Aletleri Dijital
        Arabirimi – Midi icat edilmesi, hem eğitim hem icra açısından yeni bir çığır açmıştır.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48