Page 27 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 27

Eyvah Çocuğum Yalan Söylüyor!                          nilmeli ve ailenin konu ile ilgili görüşleri alınmalıdır.


        Anne-babaların yaptığı en büyük hata yalan söyleyen
        çocukların yalan söyleme davranışını ortadan kaldır-   “Öğrenciler  değer  verdikle-
        maya yoğunlaşmaları ve buna dayalı bir çözüm stra-
        tejisi geliştirmeleridir. Böyle olunca istenilenin aksine  ri,  önemsedikleri  kişilere  karşı
        yalan  söyleme  davranışı  ortadan  kalkmadığı  gibi   daha  duyarlı  ve  olumlu  davra-
        daha büyük kişilik sorunlarına da yol açabilecek bo-
        yutlara gelebilir. O nedenle yalan söyleme eğilimin-   nırlar. Sınıf ortamında ve farklı
        de olan çocuğa, onu anlamaya çalışarak yaklaşmalı
        ve bu davranışının altında yatan nedenleri ortaya çı-  ortamlarda sevgi, saygı, empati
        karmaya yönelik hamleler yapılmalıdır. Ceza, tehdit    ve  dürüstlüğü  benimseyen  öğ-
        ve şiddet içeren caydırma yöntemlerinden kaçınılma-
        lıdır. Çocuklara sorumluluk verirken, gelişim düzey- retmenin  örnek  tavır  ve  davra-
        leri  ve  yetenekleri  göz  önünde  bulundurulmalıdır.   nışları bir öğrenci için en güzel
        Kaldırabileceğinden fazla ya da onun yeteneklerini
        küçümseyecek kadar basit sorumluluklar vermek ço-      model olacaktır”(Çağlayan, 2006).
        cuğun özgüven kaybına neden olup önce bahaneler
        daha sonra da yalan söyleme davranışına dönüşen        Çocuklarda  doğruluk,  dürüstlük,  yalan,  fedakarlık,
        sonuçlar doğurabilir. Anne-baba bireysel ya da birbi-  paylaşma gibi ahlaki değerlerin gelişmesi ve kişilik-
        riyle olan söylem ve davranışlarında tutarlı olmalıdır.   lerine yansıması belirli bir zamansal sürece bağlıdır.
        Çocuklar  öncelikle  anne  ve  baba,  sonra  da  çevre-  Bu süreçte evde anne-babanın, okulda ise öğretme-
        sinde en yakın kim varsa onu model alır. Özellikle     nin bilinçli yaklaşımı ve desteğinin çok önemli olduğu
        0-6 yaş dönemlerinde çocuğa iyi model olmak çok        unutulmamalıdır.
        önemli. Çocuklarla iyi  ve sağlam iletişim kurup on-
        ları dinlemesini bilmeli ve yeri geldiğinde empati ku-  KAYNAKÇA
        rabilmelidir.  Bu  çocuğun  kendisine  önem  verildiğini
        anlamasını  ve  kendisini  değerli  hissetmesini  sağlar.   Ahmet ÇAĞLAYAN; Ahlak pusulası: Ahlak ve değer-
        Patalojik  yalan  söyleme  davranışının  sağlık  sorunu   ler eğitimi, Dem Yayınları, İstanbul, 2006
        olarak değerlendirilmesi ve bir psikiyatristten destek   Mustafa Remzi ATAY;  Çocuklarda Uyum Sorunları
        alınması gerekir (Atay, 2020).                         Ve  Psikolojik  Danışma  ‘‘Ergenlik  Dönemi  Ve  Yalan
                                                               Söyleme  Davranışı’’    Yüksek  Lisans  Tezi;  Samsun,
        İskoç Eğitimci, yazar ve psikolog Alexander Suther-    2020
        land Neill “Çocuğunuz yalan söylüyorsa ya sizden       Haluk YAVUZER; Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabevi,
        korkuyordur ya da sizin yaptığınızı yapıyordur” der.   İstanbul, 2016
        Okul hayatına başlayan çocuklar için yalan söyleme     Muhammed Şükrü Aydın; Uluslararası Sosyal Araş-
        üzerinde  durulması  gereken  en  önemli  konulardan   tırmalar Dergisi, “Yalanın Renkleri: Yalanın Tanımlan-
        biridir.  Yukarıda  da  belirtildiği  gibi  çocuklar  yalan   ması  Ve  Türleri  Üzerine  Bir  Değerlendirme”,  Sayı:
        söyleyebilir.  Belli  bir  yaşa  kadar  bunun  anlamını   69, 2020
        kavrayamadıklarından  bir  sorun  olarak  görülmez.    Muhammed  Şükrü  Aydın;  Erken  Çocukluk  Çalışma-
        Ancak okul ortamında yalan söyleme davranışı çocu-     ları Dergisi “29-72 aylık çocukların olumsuz ve pro-
        ğun kendisini, arkadaşlarını ve eğitim sürecini olum-  sosyal  yalan  söyleme  davranışlarının  incelenmesi”,
        suz etkileyecektir. Özellikle okul öncesi dönemde ve   Sayı: 1, 2021
        ilkokulun başlarında, gelişen dil, bilişsel ve sosyal ge-  11.03.2021 tarihinde, https://www.florence.com.tr/
        lişime paralel olarak çocuklara, öğretmenleri tarafın-  mitomani-nedir adresinden erişildi.
        dan kendi düşünce ve isteklerini rahatlıkla paylaşma-  12.03.2021  tarihinde,  http://www.ogelk.net/maka-
        sı konusunda destekleyici eylemlerde bulunulması öz    le/175-herkes-icin-not-defteri-patolojik-yalancilik-ve-o-
        güvenlerini artıracak ve bunun sonucunda da olumlu     tesi.html adresinden erişildi.
        kişilik gelişimleri için faydalı olacaktır (Aydın, 2021).   12.03.2021 tarihinde, https://sozluk.gov.tr/ adresin-
        Eğer bir öğrenci yalan söylüyorsa, öncelikle bu öğ-    den erişildi.
        renciyle etkileşimde bulunan öğretmenlerle görüşül-    24.03.2021  tarihinde,  https://www.yasamhastane-
        meli,  hangi  durumlarda  yalan  söylediği,  derslere   leri.com/cocuklar-neden-yalan-soyler adresinden eri-
        dair mi yoksa başka durumlarda mı yalan söylediği,     şildi.
        ilk ne zaman fark edildiği ve devamlılığının olup ol-  26.03.2021 tarihinde, https://www.bilgiustam.com/
        madığı saptanmalıdır. Daha sonra çocuk ile bireysel    patolojik-yalan-nedir adresinden erişildi.
        görüşmeler düzenlenip tepkisi ve sonrasındaki tutum-   26.03.2021 tarihinde, https://tr.wikipedia.org/wiki/
        ları takip edilmelidir. Ailesi ile görüşme sağlanıp bu   Alexander_Sutherland_Neill adresinden erişildi.
        durumun okul dışında da devam edip etmediği öğre-
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32