Page 44 - Söz İle Sayı 2
P. 44

Yine  benzer  araştırmalarda  da  ortaokul  öğrenci- mek, gerek eğitim bilimleri gerekse de medeniyet
                 lerimizin 21. yüzyıl becerilerinin önemli bir bölü- tasavvuru açısından uygun bir yaklaşım değildir.
                 müne yüksek oranda sahip olduğu görülmektedir  “Küresel standartları belirlenen yeni anlayışın in-
                 (Bkz: Bozkurt & Çakır,2016).                  sanlığa hazır bir reçete olarak sunulması, 21. yüz-
                         Temel eğitim çağı öğrencileri üzerinde ya- yıl  becerilerinin  temelini  oluşturan;  her  insanın
                 pılan farklı araştırmalarda kız çocuklarının erkek  farklı ve özel olduğu, kapasite ve yeterliliklerinin
                 çocuklara göre bir nebze de olsa daha ileri öğren- eğitimle  geliştirilmesi  hedefiyle  çelişmektedir”
                 me  beceri  düzeylerine  sahip  olduğu  anlaşılmak- (Uçak ve Erdem,2020). 21. yüzyıl öğrenme beceri-
                 tadır.  Bu  durum  hemen  hepimizin  çevresel  göz- lerine getirilen eleştirilerin önemli bir bölümü bu
                 lemlerimize  dayanarak  hissettiği  ancak  bilimsel  becerilerin insanı sadece beceri ve başarı odaklı bir
                 araştırmalarla da ortaya dökülen bir başka önemli  yapı halinde yansıtmasıdır. Öğrenme becerilerinde
                 veridir (Bkz: Özkal & Çetingöz, 2006; Bozkurt & Ça- belirtilen bu noksanlığı gidermek adına Milli Eği-
                 kır,2016).                                    tim Bakanlığımızın 2023 Vizyon Belgesi’nde ifade
                         11-14 yaş grubu çocuklarının teknoloji ve  ettiği  noktanın  altını  çizmek  gerekir:  “İnsan  öz,
                 dijitalleşme süreçleriyle olan iletişimi de yine araş- ruh, kalp, akıl, madde ve bedeniyle bir bütündür.
                 tırmalara konu olan bir başka değerli durumdur.  Eğitim sistemleri, ancak insan doğasına ait tüm bu
                 Araştırmalar gösteriyor ki, teknolojiye ulaşabilen,  unsurlara bütüncül bir sorumluluk geliştirebildiği
                 ev  ortamında  tablet,  bilgisayar,  akıllı  telefon  vb  ölçüde başarılıdır” (MEB, 2018).
                 sahip olan bireylerin; bu teknolojik cihazlara sa-
                 hip olmayan ya da yeterince teknolojiden fayda-                          Gökhan Ömür Özsoy
                 lanamayan bireylere göre 21. yüzyıl becerileri an-
                 lamında daha önde olduğu tespit edilmiştir (Bkz:   Kaynakça
                 Eryılmaz  &  Uluyol,2015;  Bozkurt  &  Çakır,2016).   1) Bozkurt, Ş. B. & Çakır, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin 21. Yüzyıl
                 Yapılan bu araştırmalar toplumda yaygın bir kanı  Öğrenme Beceri Düzeylerinin Cinsiyet ve Sınıf Seviyesine Göre İnce-
                 olan çocukların bilgisayar, tablet, akıllı telefon vb   lenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-82.
                                                               2) Eryılmaz, S. & Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FA-
                 cihazları kullanmalarını kısıtlamalıyız, şeklindeki  TİH Projesi Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
                 düşüncenin kusurlu olduğunu ortaya çıkarmakta-  Dergisi, 35(2), 209-229.
                 dır.                                          3) MEB(2018). 2023 Eğitim Vizyonu, Milli Eğitim Bakanlığı.
                                                               4) MEB (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve Değer-
                         21.  yüzyıl  öğrenme  becerilerine  uyumlu  lendirme Raporları Serisi, No: 10.
                 hazırlanan PISA ve TIMSS gibi uluslararası sınav-  5) MEB (2020). TIMSS 2019 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve
                 larda  ülkemizin  son  yıllarda  sergilemiş  olduğu   Değerlendirme Raporları Serisi, No:15.
                                                               6) Önür,Z. &  Kozikoğlu İ. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin 21.Yüzyıl
                 pozitif  ivme  de  öğrencilerimizin  öğrenme  beceri  Öğrenme Becerileri, Trakya Eğitim Dergisi,Cilt:9, Sayı:3, 627-648
                 alanlarının gelişiminde olumlu gidişat yaşandığı-  7) Özkal, N. & Çetingöz, D. (2006). Akademik Başarı, Cinsiyet Tutum
                 nın göstergesidir (MEB,2019; MEB,2020).       ve Öğrenme Stratejilerinin Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim
                                                               Yönetimi, 46, 259-275.
                                                               8) Uçak, S. & Erdem, H.H. (2020). Eğitimde Yeni Bir Yön Arayışı Bağ-
                                                               lamında “21. Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Felsefesi” Uşak Üniversitesi
                 Ne Yapmalıyız?                                Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2020, 6(1), 76- 93
                 Yukarıda örnekleri ve kaynaklarıyla sunmaya ça- 9) Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl Becerileri ve Bu Becerilerin Ölçülme-
                 lıştığımız veriler ışığında çocuklarımızın 21. yüz-  sinde Kullanılan Araçlar ve Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim
                 yıl becerileri gelişiminin olumlu seyir izlediği an-  Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 51, Sayı:1,183-201.
                 laşılmaktadır.  Aynı  konu  özelinde  ebeveynlerde,
                 eğitimcilerde ve eğitim yöneticilerinde de bu be-
                 cerilerin  araştırıldığı  çok  sayıda  değerli  çalışma
                 mevcuttur. Bilindiği üzere eğitim çok farklı kişi ve
                 grupların etki alanında olan süreçler bütünüdür.
                 Bu  sebeple  sadece  öğrenci  becerilerinin  belli  bir
                 düzeyde olması tek başına olumlu bir anlam ifade
                 etmez. Bu sebeple yetişkin eğitimi, öğretmen eği-
                 timi, eğitim yöneticisi eğitimi konuları 21. yüzyıl
                 beceri düzeyleri açısından bilimsel veriler ışığında
                 değerlendirilmelidir. Ayrıca bu kapsamda yetişkin-
                 lere  yönelik  eğitim  çalışmaları  planlı,  sürekli  ve
                 güncellenerek uygulanmalıdır.
                         21.  yüzyıl  becerileri  olarak  sunulan  tüm
                 bu yeterlilik alanlarını tek başına her şeyin çözü-
                 mü ve ulaşılması gereken tek hedef olarak düşün-


                                                             37
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49