Page 44 - Söz İle Sayı 2
P. 44
Yine benzer araştırmalarda da ortaokul öğrenci- mek, gerek eğitim bilimleri gerekse de medeniyet
lerimizin 21. yüzyıl becerilerinin önemli bir bölü- tasavvuru açısından uygun bir yaklaşım değildir.
müne yüksek oranda sahip olduğu görülmektedir “Küresel standartları belirlenen yeni anlayışın in-
(Bkz: Bozkurt & Çakır,2016). sanlığa hazır bir reçete olarak sunulması, 21. yüz-
Temel eğitim çağı öğrencileri üzerinde ya- yıl becerilerinin temelini oluşturan; her insanın
pılan farklı araştırmalarda kız çocuklarının erkek farklı ve özel olduğu, kapasite ve yeterliliklerinin
çocuklara göre bir nebze de olsa daha ileri öğren- eğitimle geliştirilmesi hedefiyle çelişmektedir”
me beceri düzeylerine sahip olduğu anlaşılmak- (Uçak ve Erdem,2020). 21. yüzyıl öğrenme beceri-
tadır. Bu durum hemen hepimizin çevresel göz- lerine getirilen eleştirilerin önemli bir bölümü bu
lemlerimize dayanarak hissettiği ancak bilimsel becerilerin insanı sadece beceri ve başarı odaklı bir
araştırmalarla da ortaya dökülen bir başka önemli yapı halinde yansıtmasıdır. Öğrenme becerilerinde
veridir (Bkz: Özkal & Çetingöz, 2006; Bozkurt & Ça- belirtilen bu noksanlığı gidermek adına Milli Eği-
kır,2016). tim Bakanlığımızın 2023 Vizyon Belgesi’nde ifade
11-14 yaş grubu çocuklarının teknoloji ve ettiği noktanın altını çizmek gerekir: “İnsan öz,
dijitalleşme süreçleriyle olan iletişimi de yine araş- ruh, kalp, akıl, madde ve bedeniyle bir bütündür.
tırmalara konu olan bir başka değerli durumdur. Eğitim sistemleri, ancak insan doğasına ait tüm bu
Araştırmalar gösteriyor ki, teknolojiye ulaşabilen, unsurlara bütüncül bir sorumluluk geliştirebildiği
ev ortamında tablet, bilgisayar, akıllı telefon vb ölçüde başarılıdır” (MEB, 2018).
sahip olan bireylerin; bu teknolojik cihazlara sa-
hip olmayan ya da yeterince teknolojiden fayda- Gökhan Ömür Özsoy
lanamayan bireylere göre 21. yüzyıl becerileri an-
lamında daha önde olduğu tespit edilmiştir (Bkz: Kaynakça
Eryılmaz & Uluyol,2015; Bozkurt & Çakır,2016). 1) Bozkurt, Ş. B. & Çakır, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin 21. Yüzyıl
Yapılan bu araştırmalar toplumda yaygın bir kanı Öğrenme Beceri Düzeylerinin Cinsiyet ve Sınıf Seviyesine Göre İnce-
olan çocukların bilgisayar, tablet, akıllı telefon vb lenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-82.
2) Eryılmaz, S. & Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FA-
cihazları kullanmalarını kısıtlamalıyız, şeklindeki TİH Projesi Değerlendirmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
düşüncenin kusurlu olduğunu ortaya çıkarmakta- Dergisi, 35(2), 209-229.
dır. 3) MEB(2018). 2023 Eğitim Vizyonu, Milli Eğitim Bakanlığı.
4) MEB (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve Değer-
21. yüzyıl öğrenme becerilerine uyumlu lendirme Raporları Serisi, No: 10.
hazırlanan PISA ve TIMSS gibi uluslararası sınav- 5) MEB (2020). TIMSS 2019 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve
larda ülkemizin son yıllarda sergilemiş olduğu Değerlendirme Raporları Serisi, No:15.
6) Önür,Z. & Kozikoğlu İ. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin 21.Yüzyıl
pozitif ivme de öğrencilerimizin öğrenme beceri Öğrenme Becerileri, Trakya Eğitim Dergisi,Cilt:9, Sayı:3, 627-648
alanlarının gelişiminde olumlu gidişat yaşandığı- 7) Özkal, N. & Çetingöz, D. (2006). Akademik Başarı, Cinsiyet Tutum
nın göstergesidir (MEB,2019; MEB,2020). ve Öğrenme Stratejilerinin Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim
Yönetimi, 46, 259-275.
8) Uçak, S. & Erdem, H.H. (2020). Eğitimde Yeni Bir Yön Arayışı Bağ-
lamında “21. Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Felsefesi” Uşak Üniversitesi
Ne Yapmalıyız? Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2020, 6(1), 76- 93
Yukarıda örnekleri ve kaynaklarıyla sunmaya ça- 9) Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl Becerileri ve Bu Becerilerin Ölçülme-
lıştığımız veriler ışığında çocuklarımızın 21. yüz- sinde Kullanılan Araçlar ve Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim
yıl becerileri gelişiminin olumlu seyir izlediği an- Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 51, Sayı:1,183-201.
laşılmaktadır. Aynı konu özelinde ebeveynlerde,
eğitimcilerde ve eğitim yöneticilerinde de bu be-
cerilerin araştırıldığı çok sayıda değerli çalışma
mevcuttur. Bilindiği üzere eğitim çok farklı kişi ve
grupların etki alanında olan süreçler bütünüdür.
Bu sebeple sadece öğrenci becerilerinin belli bir
düzeyde olması tek başına olumlu bir anlam ifade
etmez. Bu sebeple yetişkin eğitimi, öğretmen eği-
timi, eğitim yöneticisi eğitimi konuları 21. yüzyıl
beceri düzeyleri açısından bilimsel veriler ışığında
değerlendirilmelidir. Ayrıca bu kapsamda yetişkin-
lere yönelik eğitim çalışmaları planlı, sürekli ve
güncellenerek uygulanmalıdır.
21. yüzyıl becerileri olarak sunulan tüm
bu yeterlilik alanlarını tek başına her şeyin çözü-
mü ve ulaşılması gereken tek hedef olarak düşün-
37