Page 20 - Söz İle Sayı 2
P. 20

KUŞAĞI ÖĞRETMENLERİ                olmalıdır? Acaba öğretmenin derse girmekten keyif
                                                               alması ve kendini yormamasına rağmen bir çok şeyi
                Eğitim,  merkezinde  öğretmenin  yer  aldığı  birçok   başarabilmiş olarak dersleri tamamlayabilmiş olma-
                değişkeni barındıran bir süreçler yumağından mey-  sı imkânsız mıdır?
                dana  gelmektedir.  Özellikle  bir  eğitimci  için  sınıf
                yönetimi,  amacına  ulaşabileceği  bir  ortam  olması  Başlamak bitirmenin en
                dolayısıyla çok büyük önem arz eder. Bu bağlamda  önemli basamağı ama
                ders  süresi  boyunca  fiziki  bir  alana  yerleştirilmiş  nasıl başlamalı?
                birçok bireyin bu süreç esnasında verilen eğitimden
                yeterli ölçüde yararlanabilmiş olması çok önemlidir.
                Bunu sağlayacak olan ana etken öğretmendir. Öğret-  Bir düşünür, yüzlerce kişiye sıkıcı bir konu hakkında
                menin bu anlamda, yerinde ve zamanında yapacağı   bir şeyler anlatacaktı. Sözlerine başlarken sarf ettiği
                dokunuşlar, öğrenme ortamının işlevselliğine katkı   bir söz onun soluksuz bir şekilde dinlenmesini sağ-
                sağlayacaktır.                                 ladı. O dikkat çekici ifade şuydu: “Değerli dinleyen-
                Dersi  planlayan  öğretmenin,  öğrencilerinin  kişisel   lerim, konuşmamın bir yerinde size hakaret edece-
                özelliklerini de dikkate alarak konuyu işlerken yapa-  ğim. Bunun için sizden şimdiden özür dilerim” …
                cağı etkinliklerde öğrencilere yer vermesi, bir bakı-  Şüphesiz  ki  bu  yöntem  sınıfta  ders  anlatımı  için
                ma aktif öğrenmeye yer vermesi, şüphesiz kazanım-  uygun değildir. Ama mesleğini, öğrencilerini seven
                ları verme noktasında da etkili olacaktır.     ve yaptığı işin hakkını vermek isteyen bir eğitimci
                Bu süreçte asıl olan, öğretmenin bilgiyi aktaran de-  derslerinde bu etkiyi rahatlıkla yaratabilir.
                ğil, süreci yöneten bir konumda bulunmasıdır. Çün-  Ders  denilince  akla  konuşmak  gelir.  Öğrenci  açı-
                kü  klasik  şekilde  ders  anlatan  öğretmenin  eğitim   sından öğretmenle olduğu kadar arkadaşlarıyla da
                anlamında istenilen sonuca ulaşması günümüz şart-  çaktırmadan konuşmaktır dersin tadı tuzu. Bunlar
                larında mümkün değildir. Bu konudaki en kapsamlı   gerçekleşirken  öğretmenin  yerinde  ve  zamanında
                bilimsel kanıt incelemesi, Donald A. Bligh tarafın-  yapacağı müdahaleler yolunda giden dersin işleyi-
                dan “Ders Anlatımı Ne İşe Yarıyor?” isimli kitapta   şini bozmamalıdır.
                yapıldı. İlk kez 1971 yılında yazılan kitap yeni bi-
                limsel referanslarla 2000 yılında tekrar güncellendi.   Öğrencilerin cevap vermek için parmakları yerine
                “ Sınıfın düzeni ve oturma planı da sınıftaki eğitim   ağızlarını kullandıkları sırada  “konuşmayın”  yerine
                atmosferini etkileyen faktörlerdendir. Bu bağlamda   “izin  alarak  konuşabilirsiniz”  şeklindeki  bir  ifade,
                öğrencilerin kümeler halinde ya da benzeri şekilde   olumlu iletişime katkı sağlayacaktır.
                sınıfta oturdukları yer ve öğretmene göre olan ko-    Hepimiz  hatırlarız,  öğretmenlerimizin  aldıkları
                numları da etkileşimli eğitim açısından önem taşı-  yoklamaları.  Hiç  düşündünüz  mü  o  yoklamayı  siz
                maktadır.”                                     alsaydınız o ders sizin için nasıl geçerdi? Evet, kla-
                                                               sik  öğretmen  anlayışının  aksine  bırakın  derslerde
                Öğrenciyi Derse Katmalıyız                     yoklamayı her seferinde farklı öğrenciler alsın, hat-
                                                               ta biri okusun diğeri yazsın siz de o esnada sınıfı
                ama Nasıl?                                     dolaşarak genel bir kontrol yapın.


                Ders işleme sürecinde öğrencinin de bir rol alması  Farkımızı Fark Ettirecek
                çok önemlidir. Ders hazırlığını yapmış olan öğret-  Etkinliklerimiz Olmalı
                menin dersten önce ortaya koyacağı stratejiler ve
                seçeneklerle  alakalı  olarak  sınıfı  bilgilendirmesi,
                süreçle ilgili olarak yapılabilecek etkinliklere sınıf-  Öğrenciler,  İngilizce  dersinde  water  kelimesinin
                ça karar verilmesi ve bu esnada öğrencileri sürecin   su olduğunu tekrarlayarak ezberlemek yerine atın
                parçası olmaya yönlendirmesi sınıfa olumlu yönde   terleyince su içmesi şeklinde hafıza tekniklerini kul-
                bir hareket getirecektir. Bilindiği gibi ülkemiz eğitim   lanarak öğrenirse bu eğitim hem eğlenceli hem de
                sisteminde  ders  süresi  40  dakika  olarak  uygulan-  daha  işlevsel  olacaktır.  “  Belirli  gün  ve  haftaların
                maktadır. 40 dakika bireyin dikkatini derse verebil-  kutlamaları da öğrencilerin sürece dahil edilmeleri
                mesi bakımından oldukça fazla bir zaman dilimini   ile daha işlevsel bir yapıya ulaşabilir. Bu etkinlikler-
                ifade eder. Binaenaleyh bu ders süresinin klasik ta-  de öğrencilerin seviyelerine göre ders içi kuramsal
                biriyle düz anlatım metodu uygulayan bir eğitim-  çalışmalarla ve ders dışı yaparak-yaşayarak yapıla-
                ciyle kolay kolay bitmeyeceği, öğrenciler açısından   bilecek  türlü  etkinliklerle  gerçekleştirilmelidir.  Bu
                da pek keyifli geçmeyeceği aşikârdır. Peki, her şeyin   kutlamaların  amacı  öğrencilerin  güncel  olaylarla
                hızla  değişime  uğradığı  21.  yüzyılda  dersler  nasıl   ilgilenmelerini, toplumsal yaşamda rol oynayan ku-


                                                             13
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25