Page 20 - Söz İle Sayı 2
P. 20
KUŞAĞI ÖĞRETMENLERİ olmalıdır? Acaba öğretmenin derse girmekten keyif
alması ve kendini yormamasına rağmen bir çok şeyi
Eğitim, merkezinde öğretmenin yer aldığı birçok başarabilmiş olarak dersleri tamamlayabilmiş olma-
değişkeni barındıran bir süreçler yumağından mey- sı imkânsız mıdır?
dana gelmektedir. Özellikle bir eğitimci için sınıf
yönetimi, amacına ulaşabileceği bir ortam olması Başlamak bitirmenin en
dolayısıyla çok büyük önem arz eder. Bu bağlamda önemli basamağı ama
ders süresi boyunca fiziki bir alana yerleştirilmiş nasıl başlamalı?
birçok bireyin bu süreç esnasında verilen eğitimden
yeterli ölçüde yararlanabilmiş olması çok önemlidir.
Bunu sağlayacak olan ana etken öğretmendir. Öğret- Bir düşünür, yüzlerce kişiye sıkıcı bir konu hakkında
menin bu anlamda, yerinde ve zamanında yapacağı bir şeyler anlatacaktı. Sözlerine başlarken sarf ettiği
dokunuşlar, öğrenme ortamının işlevselliğine katkı bir söz onun soluksuz bir şekilde dinlenmesini sağ-
sağlayacaktır. ladı. O dikkat çekici ifade şuydu: “Değerli dinleyen-
Dersi planlayan öğretmenin, öğrencilerinin kişisel lerim, konuşmamın bir yerinde size hakaret edece-
özelliklerini de dikkate alarak konuyu işlerken yapa- ğim. Bunun için sizden şimdiden özür dilerim” …
cağı etkinliklerde öğrencilere yer vermesi, bir bakı- Şüphesiz ki bu yöntem sınıfta ders anlatımı için
ma aktif öğrenmeye yer vermesi, şüphesiz kazanım- uygun değildir. Ama mesleğini, öğrencilerini seven
ları verme noktasında da etkili olacaktır. ve yaptığı işin hakkını vermek isteyen bir eğitimci
Bu süreçte asıl olan, öğretmenin bilgiyi aktaran de- derslerinde bu etkiyi rahatlıkla yaratabilir.
ğil, süreci yöneten bir konumda bulunmasıdır. Çün- Ders denilince akla konuşmak gelir. Öğrenci açı-
kü klasik şekilde ders anlatan öğretmenin eğitim sından öğretmenle olduğu kadar arkadaşlarıyla da
anlamında istenilen sonuca ulaşması günümüz şart- çaktırmadan konuşmaktır dersin tadı tuzu. Bunlar
larında mümkün değildir. Bu konudaki en kapsamlı gerçekleşirken öğretmenin yerinde ve zamanında
bilimsel kanıt incelemesi, Donald A. Bligh tarafın- yapacağı müdahaleler yolunda giden dersin işleyi-
dan “Ders Anlatımı Ne İşe Yarıyor?” isimli kitapta şini bozmamalıdır.
yapıldı. İlk kez 1971 yılında yazılan kitap yeni bi-
limsel referanslarla 2000 yılında tekrar güncellendi. Öğrencilerin cevap vermek için parmakları yerine
“ Sınıfın düzeni ve oturma planı da sınıftaki eğitim ağızlarını kullandıkları sırada “konuşmayın” yerine
atmosferini etkileyen faktörlerdendir. Bu bağlamda “izin alarak konuşabilirsiniz” şeklindeki bir ifade,
öğrencilerin kümeler halinde ya da benzeri şekilde olumlu iletişime katkı sağlayacaktır.
sınıfta oturdukları yer ve öğretmene göre olan ko- Hepimiz hatırlarız, öğretmenlerimizin aldıkları
numları da etkileşimli eğitim açısından önem taşı- yoklamaları. Hiç düşündünüz mü o yoklamayı siz
maktadır.” alsaydınız o ders sizin için nasıl geçerdi? Evet, kla-
sik öğretmen anlayışının aksine bırakın derslerde
Öğrenciyi Derse Katmalıyız yoklamayı her seferinde farklı öğrenciler alsın, hat-
ta biri okusun diğeri yazsın siz de o esnada sınıfı
ama Nasıl? dolaşarak genel bir kontrol yapın.
Ders işleme sürecinde öğrencinin de bir rol alması Farkımızı Fark Ettirecek
çok önemlidir. Ders hazırlığını yapmış olan öğret- Etkinliklerimiz Olmalı
menin dersten önce ortaya koyacağı stratejiler ve
seçeneklerle alakalı olarak sınıfı bilgilendirmesi,
süreçle ilgili olarak yapılabilecek etkinliklere sınıf- Öğrenciler, İngilizce dersinde water kelimesinin
ça karar verilmesi ve bu esnada öğrencileri sürecin su olduğunu tekrarlayarak ezberlemek yerine atın
parçası olmaya yönlendirmesi sınıfa olumlu yönde terleyince su içmesi şeklinde hafıza tekniklerini kul-
bir hareket getirecektir. Bilindiği gibi ülkemiz eğitim lanarak öğrenirse bu eğitim hem eğlenceli hem de
sisteminde ders süresi 40 dakika olarak uygulan- daha işlevsel olacaktır. “ Belirli gün ve haftaların
maktadır. 40 dakika bireyin dikkatini derse verebil- kutlamaları da öğrencilerin sürece dahil edilmeleri
mesi bakımından oldukça fazla bir zaman dilimini ile daha işlevsel bir yapıya ulaşabilir. Bu etkinlikler-
ifade eder. Binaenaleyh bu ders süresinin klasik ta- de öğrencilerin seviyelerine göre ders içi kuramsal
biriyle düz anlatım metodu uygulayan bir eğitim- çalışmalarla ve ders dışı yaparak-yaşayarak yapıla-
ciyle kolay kolay bitmeyeceği, öğrenciler açısından bilecek türlü etkinliklerle gerçekleştirilmelidir. Bu
da pek keyifli geçmeyeceği aşikârdır. Peki, her şeyin kutlamaların amacı öğrencilerin güncel olaylarla
hızla değişime uğradığı 21. yüzyılda dersler nasıl ilgilenmelerini, toplumsal yaşamda rol oynayan ku-
13