Page 8 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 8

OKUL DERGICILIĞI ÜZERINE




        Dergicilik,  belirli  bir  alanda  uzman  bir  ekibin  bir  renciler dergi tasarımda da yer alacağından dijital
        araya gelerek bilgiyi yeniden yapılandırma ve dö-     alanda  yetkin olmalıdır.
        nüştürme süreci olarak adlandırılabilir. Bu süreç bil-
        giyi ortaya koyma, bilgiyi işleme, bilgiye işlevsellik  Yayın kurulu belirlendikten sonra üyeler, haftanın bir
        kazandırma,  bilgiyi  analiz  etme  onu  sentezleyip  gününde sürecin yönetilmesi için bir araya gelmeli
        yeni bilgiler ortaya çıkarma ve  sonunda  değerlen-   derginin  içeriğinin  belirlenmesi  ve  bir  şablon  oluş-
        dirme basamaklarından oluşur. Bütün bu basamak-       turulması  üzerinde  çalışmalıdırlar.  Okulun  geçmiş
        lar sonucunda bilgi, organize bir şekilde okuyucuyla  yıllarında çıkarmış olduğu bir dergi var ise bu ince-
        buluşur. Dergicilik, bunun bir neticesidir.           lenmeli, eksik yönleri tespit edilerek geliştirilmelidir.
                                                              Eğer okula ait bir dergi ilk defa çıkartılacaksa oku-
        Tanzimat’la başlayan Türk dergicilik serüveni cum-    lun bulunduğu bölgedeki diğer okulların çıkarmış ol-
        huriyetin  ilanıyla  daha  çağdaş  bir  hale  dönüşmüş  duğu dergiler de gözden geçirilmelidir.
        ve pek çok alanda dergicilik faaliyetleri başlamıştır.
        Edebiyat, sanat, bilim, spor gibi alanlar dergiciliğin  Okul dergisinin içeriği belirlendikten sonra dergiye
        her dönemde vazgeçilmezi olmuştur. Bu konular et-     materyal anlamında katkı sağlayacak öğrenciler se-
        rafında resmi ve özel çok sayıda kurum ve kuruluş  çilmelidir. Bu öğrencilerin belirlenmesinde her sınıf
        dergiler çıkartmaya başlamış ve yazın alanına katkı-  düzeyinden  bir  öğrencinin  seçimi  uygun  olacaktır.
        da bulunmuştur.                                       Dergiye  şiir,  yazı,  eğlenceli  içeriklerle  katkı  sağla-
        Okul  dergileri  de  eğitim  faaliyetlerinin  bir  parçası  yabilecek  öğrenciler  teşvik  edilerek  onların  yürek-
        olarak ortaya çıkmış ürünlerdir. Okullar, kurumsal-   lendirilmeleri  sağlanmalıdır.  Gerekirse  bu  konuda
        laşmanın  bir  gereği  olarak  dergiciliğe  önem  ver-  ödüllendirilme yoluna da gidilebilir.
        meye  başlamışlardır.  Dergi  aracılığıyla  kendilerine
        daha  geniş  kitlelere  duyurabilen  okullar,  böylece  Daha  sonraki  aşama  ise  toplanan  materyallerin
        kendilerinden  beklenen  eğitimin  toplumsal  işlevine  tasnifidir.  Dergide  yayımlanmak  üzere  öğrenci  ve
        katkıda bulunabilmektedirler.                         öğretmenlerin  hazırlamış  oldukları  içerikler  yayın
                                                              kurulu tarafından incelenmelidir. İncelenen bu çalış-
        Okul dergisi hazırlama ve tasarlama süreci kültürel  malardan  uygun  olanlar  belirlenmelidir.  Belirlenen
        bir hareket olarak da öğrenciler arasında oldukça  içerikler bilgisayar ortamına aktarılmalıdır. İçerikle
        ilgi görmektedir. Öğrenciler okul dergileri sayesinde  onu hazırlayan kişinin aynı olmasına dikkat edilmeli,
        gerçekleştirmiş  oldukları  faaliyetleri  sergileyebile-  özgün içeriklere yer verilmelidir. Eğer bir alıntı yapıl-
        cekleri bir alan bulabilmektedirler. Ayrıca teknoloji-  mışsa bu kaynak gösterilerek dergide yer almalıdır.
        nin yardımıyla  aktivitelerini farklı tasarımlarla daha
        etkileyici halde sunabilmektedirler.                  Dergi oluşturmadaki bir diğer aşama ise grafik tasa-
                                                              rım aşamasıdır. Bir grafik tasarımcı tarafından der-
        Okul  dergileri,  okulların  büyüklüklerine,  eğitimci  gi için belirlenen içerikler derginin yapısına uygun
        kadrolarına,  imkânlarına  ve  sahip  oldukları  mater-  olarak içerik kısmına yerleştirilmelidir. Ayrıca grafik
        yallere göre farklı özellikler gösterebilmektedir. Der-  tasarımcısı uygun bir kapak tasarlayarak yayın ku-
        ginin kaç sayfa olacağı, sayfa içerikleri, kullanılacak  ruluna sunmalı, kapak tasarımı herkesin ortak görü-
        kâğıdın kalitesi gibi özellikler okullarda oluşturulan  şüyle belirlenmelidir.
        yayın kurulu tarafından belirlenmektedir. Dergilerin
        içeriğini  ise  genel  olarak  görseller,  etkinlikler,  öğ-  Son aşama, derginin basım aşamasıdır. Basım aşa-
        retmen ve öğrencilerin hazırlamış oldukları metinler  masında okula yük olmayacak şekilde basımı uygun
        oluşturmaktadır.                                      fiyatla  yapabilecek  bir  matbaa  ile  anlaşılmalıdır.
                                                              Ayrıca  derginin  basıldığı  kâğıdın  kalitesine  dikkat
        Okul dergisini hazırlamanın ilk aşaması dergiyi ha-   edilmeli,  dergi  hemen  yıpranmayacak,  sayfaları
        zırlayacak bir yayın kurulunun belirlenmesi olmalı-   dağılmayacak  şekilde  ciltli  bir  şekilde  basılmalıdır.
        dır. Öncelikle gönüllüler olmak üzere her sınıf sevi-  Bu aşamalardan sonra dergi okunmaya hazır hale
        yesinden öğrenciler belirlenmelidir. Bu öğrencilerin  gelecektir.
        Türkçe yeterliklerinin iyi durumda olması gerekmek-
        tedir. Ayrıca girişimci, araştıran, soran, sorgulayan
        ve inceleyen bir yapıda olmaları onların dergi çalış-
        malarında daha istekli olmalarını sağlayacaktır. Öğ-


     8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13