Page 7 - Söz İile Dergisi Sayı 3
P. 7

Fatih ÖĞÜT






        Millî Eğitim dergisinde yayımlanacak makalelerin daha önce başka yayın organında yayımlanmamış veya
        yayımlanmak üzere kabul edilmemiş olması gerekir.” İfadesi bulunan dergi, pedagoji bilim dalında ol-
        dukça değerli veri ve bulguları araştırmacıların hizmetine sunmaktadır. ( https://dergipark.org.tr/tr/pub/
        milliegitim/writing-rules )

        Eğitim verilerinin işlenmesi, değerlendirilmesi oluşturulacak uzun vadeli eğitim stratejilerinde göz önünde
        bulundurulması gereken bir husustur. Eğitim paydaşları içinde vakalara ve süreçlere karşı oluşan ve tekrar-
        layan reaksiyonların tahlilinin bizleri son derece değerli bulgulara götüreceği açıktır. Bu meyanda eğitim
        tematiğine koşut hareket tarzında ilerleyen dergiler hem pedagojik doküman arşivi olarak hem de bulun-
        dukları yörenin lokal kimliğini yansıtmaları bakımından kültürel ve bilimsel hazinelerdir. Eğitim gibi kap-
        samı ve sonuçları itibarıyla milyonları ilgilendiren bir sahada belge ve bilgi birikiminin pedagojik kıymeti
        elbette tartışılmaz. Eğitsel stratejilerde karar vermek yön tayin etmek böylesi nesnel, dokümanter tavırlarla
        desteklenmediği sürece hayati hatalar ortaya çıkabilir. Daha önce sınanan müspet örneklerin, karşılaşılan
        engellere karşı geliştirilen inovatif çözüm formüllerinin eğitim paydaşlarına sunulduğu, eğitim izlekli dergi-
        lerden yola çıkarak eğitsel yönelimler hakkında yepyeni önerilere ulaşmak mümkündür. Meseleyi  somut
        bir örnekten yola çıkarak izah etmeye çalışalım. Herhangi bir şehirde kurulacak eğitim kampüsü ile ilgili
        yapılacak fizibilite çalışmalarında, söz konusu şehirdeki  kültürel kabuller, eğitime ilişkin  iktisadi vaziyet,
        okulların yerleşim panoraması, mezun sayısı ve mezunların bulundukları şehir ve haricinde iş hayatına
        yönelimleri, taşımalı eğitim ve servis faaliyetleri, eğitimde güvenlik sorunsalı gibi hususlar hakkındaki do-
        kümanter veriler, karar verme mekanizmalarını doğru istikamette yönlendirebilirler. Bu, sadece pedagoji
        alanında sağlanan bir fayda değil; ekonomik ve sosyal bir kazanımdır.

        Şehrimiz Samsun’da yayımlanan eğitsel temalı dergiler arasında yer alan “ Samsun Eğitim” in birinci sayısı
        2018 yılında son sayısı 2020 yılında olmak üzere toplam üç sayı yayımlanabilmiştir. Dergi, Samsun İl Milli
        Eğitim Müdürlüğü tarafından eğitime kazandırılan pedagojik ve bilimsel ağırlıklı bir süreli yayındır. Samsun
        Eğitim dergisinin ardından yine İl Milli Eğitim Müdürlüğünce, 2022 yılından itibaren dört aylık periyotlarla
        “ Söz ile “ dergisi yayımlanmaya başlamıştır. Dergi manifestosu mahiyetindeki editör yazısında belirtildiği
        üzere “Söz ile” dergisinde eğitim teması dışında sanat ve edebiyat sahalarında da yazılar bulunuyor.
        Hatta bu tip dergilerde görmeye alışık olmadığımız öykü, deneme, şiir, haber yazısı gibi edebi türler de
        mevcut. “ Süreli yayınların edebiyat ve sanat dünyasındaki kuşatıcı misyonu sayesinde fikri ve edebi ma-
        nada önemli mesafeler kat mümkün . Söz ile, meseleye bu bakış açısıyla yaklaşarak eğitimin temas etmek
        istediği müspet noktalarla beraber, sanat, edebiyat üzerinde kalıcı değerler oluşturmayı amaçlıyor.”
        ( Öğüt,2022:6 )

        Söz ile’nin birinci sayısında ele alınan dosya konusu Mehmet Akif Ersoy ikinci sayıda ise 19 Mayıs ve
        Samsun şehri olmuştur. Dergi; ilk sayısında Samsun’da faaliyet gösteren 950 okula , ikinci sayısında 955
        okula ulaştırılmıştır. 1-9 Ekim 2022 tarihleri arasında düzenlenen 7. Tüyap  Karadeniz Kitap Fuarı’nda
        okurlarıyla buluşma imkanı yakalayan Söz ile katılımcıların büyük ilgisiyle karşılanmıştır.

        Ülkemizde, geçmişte yayımlanarak arşivlere giren ve halen yayımlanmakta olan eğitim dergilerinin eğitim
        nosyonu üzerine bıraktığı izler; faal oldukları dönemle sınırlı kalmayacak, gelecek kuşakları da etkileye-
        cektir. Bu dergilerde yürütülen çalışmalar,  son derece ciddiye alınması gereken eğitsel çıktıları içerir. Bir
        memleketin geleceğini  doğrudan yahut dolaylı olarak  biçimlendiren dergicilik faaliyetleri   ilgiyi, özeni,
        saygıyı hak eden bir kıymet olarak görülmeli, bu meyanda toplumsal ve kurumsal olarak desteklenmelidir.
        Yazar kadrosu, yayın kurulu ve okurlarının bir sayı daha çıktığını görmeyi merakla bekledikleri, gerçekten
        samimi bir emek ve adanmışlığın neticesi olan dergiler; bu açıdan yazarlarının kendilerini ifade ettikleri bir
        mecra olmanın yanı sıra kamu yararının da söz konusu olduğu çalışmalardır.

        Kaynakça:

        1.     https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/writing-rules Erişim Tarihi:  09.10.2022
        2.     Öğüt, F.(2022) ,Editörden, Söz ile, 1 ( 1) 6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12