Page 10 - Çalıkuşu 81 Samsun Ocak 2022
P. 10
KADEME DÜZEYİNE GÖRE REHBERLİK FAALİYETLERİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri okullarda öğrencilere,öğretmenlere,velilere ve hatta
tüm okul personeline hizmet vermeyi kapsayan çalışmalar yapan bir birimdir. PDR Hizmetlerinin işleyişi ile
ilgili usul ve esaslar, Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ile belir-
lenmiştir.
PDR Hizmetleri her eğitim öğretim yılının başında Genel Hedef, Yerel Hedef ve Özel Hedeflerin belirlen-
mesi ile ilgili planlamayı gerçekleştirir. Genel Hedef ; Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
tarafından iki madde halinde yayımlanır, ardından her il milli eğitim müdürlüğü iki Yerel Hedef belirler ar-
dından her kademe için Psikolojik Danışmanı/Rehber Öğretmeni olan okullar kendi okullarının ihtiyaçları-
na göre iki özel hedef belirler. Tüm hedefler Kişisel Sosyal Rehberlik, Mesleki Rehberlik ve Eğitsel Rehberlik
kazanımları içerisinden seçilir. Seçilen hedefler ardından her okul Pdr hizmetleri yıllık planını hazırlar ve yıl
boyunca uygular.
Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri okul öncesinden 12. Sınıfa kadar tüm sınıf düzeylerinde
etkin rol almaktadır. Her kademenin kendine özgü ağırlıklı çalıştığı kazanım alanları mevcuttur.
Okul öncesi ve İlkokul İçin ;
Okul Öncesi ve ilkokul dönemi çocukların okul hayatıyla ilk kez karşılaştıkları, sosyal ortama giriş
yaptıkları, akademik hayatı tanıdıkları bir dönem olarak ifade edilebilir. Bu dönemde öğrencilerimizle “ken-
dini tanıma, kişisel sınırları korumanın önemi, davranışlarının kendisini ve arkadaşlarını nasıl etkileyeceğini
fark etme, duygularını ve düşüncelerinin ifade etme ,kendi öğrenme stilini fark etme vb.” kazanımlar okul
psikolojik danışmanı ve bazı durumlarda okul psikolojik danışmanı koordinatörlüğünde sınıf rehber öğret-
meni tarafından çalışılır.
Ortaokul İçin;
Ortaokul düzeyine geldiğimizde “Amaç belirlemenin önemini fark etme, çatışma durumlarını
fark etme , çatışma çözmede uygun yöntemleri öğrenme, ilgilerini ve yeteneklerini fark etme ,sınavlarda
başarıyı etkileyen etmenler açısından kendini değerlendirme,ortaöğretim kurumları hakkında bilgi sahibi
olma vb.” kazanımlar öğrenciler ile çalışılır.
Ortaöğretim İçin;
Orta Öğretim düzeyinde ise “Ergenlik dönemi bedensel ve ruhsal ge-
lişimi fark etme, akran baskısı ile baş etme, alan seçimi ve meslekler arasındaki
ilişki,geleceğe ilişkin amaç belirleme, karar verme gücü vb.” kazanımlar öğren-
cilere aktarılır.
Okul psikolojik danışmanı tüm kademlerde öğrencilerle
bireyi tanıma çalışmaları, oryantasyon çalışmaları, yerleştirme
ve izleme alanındaki çalışmalar,bilgi toplama ve bilgiyi yay-
ma çalışmaları, araştırma ve değerlendirme çalışmaları,
yönetici, öğretmen ve velilere müşavirlik gibi alanlarda
eğitim öğretim yılı boyunca çalışmalar yürütmektedir.
10