Page 15 - Söz İle Sayı 2
P. 15
Peki ne yapmalıyız?
Sosyal medyanın ilköğretim çağındaki çocuk-
lar tarafından tüketici ya da kullanıcı olarak yoğun bir
şekilde kullanılmasının gelecek yıllarda pek çok yeni
problemlerin ortaya çıkmasına neden olabileceğini
şimdiden söylemek mümkündür. Bu problemlerin
çözümünde izlenmesi gereken yol, ebeveynlerin, öğ-
retmenlerin ve çocukların bilinçlendirilmesi ve hem
yeni medya mecralarına ulaşma hem de bu mecralar-
da içerik oluşturmanın taşıdığı risklerden haberdar
edilmeleridir. Bu noktada çocukların risklerden koru-
nabilmesi için çocuk haklarını odak noktasında tutan,
çocuk dostu bir iletişim ortamının oluşturulması ge-
rekmektedir. Aile, öğretmen ve çocuk iş birliğini te-
mel alan yeni medya okuryazarlığı eğitimleri de bu
kapsamda oldukça önemlidir. Çocukların sosyal med-
ya uygulamalarına dair farkındalık ve kullanım alış-
kanlıkları üzerinde, ebeveynlerin kendi sosyal medya
uygulamalarını kullanma alışkanlıklarının etkisinin
büyük olduğu göz ardı edilmemelidir. Çocuklar, ye-
terli bilinç ve bilgi düzeyine ulaşılmadan mevcut sos-
yal medya mecraları içerisinde kontrolsüz bir şekilde
bırakıldığında sahip olabilecekleri tek kimliğin sanal
kimlikleri olacağı unutulmamalıdır.
Büşra Kurt
Kaynakça
1. Abidin, C. (2017), Family goals: Family Influencers, Calibrated Amateu-
rism, and Justifying Young Digital Labor. Social Media Society. Erişim
Adresi: https://doi.org/10.1177/2056305117707191
2. Atalay, G. E. (2019), Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Family Fun Tv”
isimli youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi Ulus-
lararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 179-202. DOI:
10.17680/erciyesiletisim.484856
3. Leaver, T. ve Highfield, T. (2015). A methodology for mapping ınstagram
hashtags. First Monday, 20(1).
4. Sekmen, M. (2019), Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile
Mahremiyetin Yitimi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (4), 3566-3584.
5. Steinberg, S.B. (2017). Sharenting: Children’s privacy in the age of social
media. Emory Law Journal, 66(839), 839-884.
6. UNICEF (2018), Türkiye Yıllık Raporu. Erişim Adresi: https://www.uni-
cef.org/turkey/raporlar/unicef-t%C3%BCrkiye-yillik-raporu-2018
7. Vozmediano, M., Jimenez, A. ve Sendra, J. (2018), Teen Videos On You-
tube: Features and Digital Vulnerabilities. Media Education Research Jour-
nal, 54(26). Doi: https://doi.org/10.3916/C5461-69.
8