Page 15 - Söz İle Sayı 2
P. 15

Peki ne yapmalıyız?
                                                                    Sosyal medyanın ilköğretim çağındaki çocuk-
                                                             lar tarafından tüketici ya da kullanıcı olarak yoğun bir
                                                             şekilde kullanılmasının gelecek yıllarda pek çok yeni
                                                             problemlerin  ortaya  çıkmasına  neden  olabileceğini
                                                             şimdiden  söylemek  mümkündür.  Bu  problemlerin
                                                             çözümünde izlenmesi gereken yol, ebeveynlerin, öğ-
                                                             retmenlerin ve çocukların bilinçlendirilmesi ve hem
                                                             yeni medya mecralarına ulaşma hem de bu mecralar-
                                                             da  içerik  oluşturmanın  taşıdığı  risklerden  haberdar
                                                             edilmeleridir. Bu noktada çocukların risklerden koru-
                                                             nabilmesi için çocuk haklarını odak noktasında tutan,
                                                             çocuk dostu bir iletişim ortamının oluşturulması ge-
                                                             rekmektedir. Aile, öğretmen ve çocuk iş birliğini te-
                                                             mel alan yeni medya okuryazarlığı eğitimleri de bu
                                                             kapsamda oldukça önemlidir. Çocukların sosyal med-
                                                             ya uygulamalarına dair farkındalık ve kullanım alış-
                                                             kanlıkları üzerinde, ebeveynlerin kendi sosyal medya
                                                             uygulamalarını  kullanma  alışkanlıklarının  etkisinin
                                                             büyük  olduğu  göz  ardı  edilmemelidir.  Çocuklar,  ye-
                                                             terli bilinç ve bilgi düzeyine ulaşılmadan mevcut sos-
                                                             yal medya mecraları içerisinde kontrolsüz bir şekilde
                                                             bırakıldığında sahip olabilecekleri tek kimliğin sanal
                                                             kimlikleri olacağı unutulmamalıdır.

                                                                                                   Büşra Kurt

                                                             Kaynakça
                                                             1. Abidin, C. (2017), Family goals: Family Influencers, Calibrated Amateu-
                                                             rism, and Justifying    Young Digital Labor. Social Media Society. Erişim
                                                             Adresi: https://doi.org/10.1177/2056305117707191
                                                             2. Atalay, G. E. (2019), Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Family Fun Tv”
                                                             isimli youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi Ulus-
                                                             lararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 179-202.  DOI:
                                                             10.17680/erciyesiletisim.484856
                                                             3. Leaver, T. ve Highfield, T. (2015). A methodology for mapping ınstagram
                                                             hashtags. First Monday, 20(1).
                                                             4. Sekmen, M. (2019), Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile
                                                             Mahremiyetin Yitimi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (4), 3566-3584.
                                                             5. Steinberg, S.B. (2017). Sharenting: Children’s privacy in the age of social
                                                             media. Emory Law Journal, 66(839), 839-884.
                                                             6. UNICEF (2018), Türkiye Yıllık Raporu. Erişim Adresi: https://www.uni-
                                                             cef.org/turkey/raporlar/unicef-t%C3%BCrkiye-yillik-raporu-2018
                                                             7. Vozmediano, M., Jimenez, A. ve Sendra, J. (2018), Teen Videos On You-
                                                             tube: Features and Digital Vulnerabilities. Media Education Research Jour-
                                                             nal, 54(26). Doi: https://doi.org/10.3916/C5461-69.























                                                            8
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20